Myth is a March from Randomness to Logos

(An introduction to literary theory)

  • Dr. Samir Mohammad Itani Assistant Professor, Arabic Language and Literature, Beirut Arab University
Keywords: Ancient literature, literary theory, Logos, Myth, Primitive randomness

Abstract

This research aims to provide an introduction to the study of literary theory based on mythological texts. These texts do not fit within the framework of mimetic theory, which is the oldest literary theory that attempted to explain literature, developed by Plato and his student Aristotle

These texts are very close in their composition to poetry, but they also emerged from a vision of existence, and this vision is not the same, of course, but it emerges from a specific solution, and it addressed the divine forces as well as groups of believers, and aimed to modify the behavior of humans and modify the behavior of nature at the same time, reaching To a kind of balance between man and nature.

It is strange that researchers in the field of literary theory have not yet paid attention - to the researcher's knowledge - to this phenomenon, and there has not been even a simple attempt to organize a systematic intellectual framework that looks at this literary production based on the ways of living of people in that period, and their way of understanding existence. Therefore, this research is concerned with developing an introduction to a literary theory that deals with legendary texts, and investigates their origin, nature, and function, and this is what literary theory is concerned with.

The research came to the conclusion that mythological texts are literary texts that were formulated throughout the ages by clerics who based the mythical religions. These texts were handed down from generation to generation, but with the passage of time they developed and modified their starting points with the development of the religions themselves. There is no single known author that can be attributed. To him these texts. On the other hand, the group formed a partner in the creation through the prevailing intellectual trends in society, and it also formed the recipient in partnership with the gods The prevailing philosophy in these societies can be called the philosophy of randomness, while seeking to formulate the logos.

References

1. الألوسي، حسام محيي الدين (1973). من الميتولوجيا إلى الفلسفة عند اليونان أو بواكير الفلسفة قبل طاليس. الكويت: جامعة الكويت.
2. إلياد، ميرسيا. (2007) البحث عن التاريخ والمعنى في الدين. ترجمة وتقديم سعود المولى. بيروت: المنظمة العربي للترجمة.
3. بدوي، عبد الرحمان. (1984). موسوعة الفلسفة. بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
4. بوجنان، محمد الأمين، وعفيان، محمد (2021). جدل الميثولوجيا والفن في فلسفة فريدريك نيتشه. الجزائر: مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية. 9: 1. ص ص 494 ـ 515.
5. بوغفالة، أحمد (2023). البعد الرمزي والمعرفي للأسطورة. مجلة الناصرية للدراسات الاجتماعية والتاريخية. العدد 14 : 1 حزيران 2023. ص ص 976 ـ 992.
6. تليمة، عبد المنعم (2013). مقدّمة في نظريّة الأدب. مصر: دار التنوير.
7. تودوروف، تزفتان (1987). الإرث المنهجي للشكلانية (علاقة الكلام بالأدب). في كتاب: تودوروف وآخرون. في أصول الخطاب النقدي الجديد، ترجمة وتقديم أحمد المديني، بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة للطباعة والنشر.
8. خليل، إبراهيم (2010). في نظريّة الأدب وعلم النصّ. بيروت، الجزائر: الدار العربية للعلوم ناشرون، ومنشورات الاختلاف.
9. خورشيد، فاروق. (2002). أديب الأسطورة عند العرب، جذور التفكير وأصالة الإبداع. عالم المعرفة. الكويت: المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب. العدد (284).
10. ديرلاين، فريدريش فون. (1987). الحكاية الخرافيّة. ترجمة نبيل إبراهيم. القاهرة: مكتبة غريب.
11. سركيس، إحسان (1988). الآداب القديمة وعلاقتها بتطور المجتمعات. بيروت: دار الطليعة.
12. السواح، فراس (1996). لغز عشتار: الألوهة المؤنثة وأصل الدين والأسطورة. ط 6. دمشق: دار علاء الدين.
13. (2002). مغامرة العقل الأولى، دراسة في الأسطورة، سوريا، أرض الرافدين. ط 13. دمشق: دار علاء الدين.
14. (2001). الأسطورة والمعنى، دراسات في الميثولوجيا والديانات الشرقية. دمشق: دار علاء الدين للنشر والتوزيع والترجمة.
15. شتراوس، كلود ليفي (د. ت.). الأنثربولوجيا البنيوية. ترجمة مصطفى صالح. مراجعة وجيه أسعد. وزارة الثقافة.
16. الغانمي، سعيد (2015). فاعلية الخيال الأدبي، مُحاولة في بلاغية المعرفة من الأسطورة حتى العِلم الوصفيّ. منشورات الجمل.
17. فاركلوف، نورمان (2009). تحليل الخطاب التحليل النصّي في العلوم الاجتماعية. ترجمة طلال وهبة. بيروت: المنظمة العربية للترجمة.
18. كارتر، ديفيد (2010). النظريّة الأدبيّة. ترجمة د. باسل المسالمة. دمشق: دار التكوين.
19. كاسيرر، أرنست (1975). الدولة والأسطورة. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.
20. كونستانتينوف، وآخرون. (1970). المادية الديالكتيكية. ترجمة فؤاد مرعي، وبدر الدين السباعي، وعدنان جاموس. دمشق: دار الجماهير.
21. الماضي، شكري عزيز (2005). في نظرية الأدب. بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
22. مال، أبو بكر. (2003). مفهوم الإبداع، محاولة للفهم، محاولة للتأويل. الجزائر: مجلة "الإذاعات العربيّة. (2) : 26 ـ 31.
23. المسيري، عبد الوهاب (2018). الحلولية ووحدة الوجود. بيروت: الشبكة العربية للأبحاث والنشر.
24. مصطفوي، محمد (2014). الدين والأسطورة، دراسة مقارنة في الفكر الغربي والإسلامي. بيروت: مؤسسة الانتشار العربي.
25. ميدكو، ديل (1989). اللآلئ. ط 2. ترجمة وتعليق مفيد عرنوق. لبنان: دار أمواج للطباعة والنشر والتوزيع.
26. النوري، قيس. (1980). الأساطير وعلم الأجناس. العراق: دار الكتب للطباعة والنشر.
27. نيتشه، فريدريك (1983). الفلسفة في العصر المأساوي. ترجمة سهيل القش. بيروت: المؤسسة الجامعية للنشر والتوزيع.
28. يموت، غازي (1990). الفن الأدبي. بيروت: دار الحداثة.
Published
2024-08-21
How to Cite
Dr. Samir Mohammad Itani. (2024). Myth is a March from Randomness to Logos: (An introduction to literary theory). Journal of Arts, Literature, Humanities and Social Sciences, (111), 1-14. https://doi.org/10.33193/JALHSS.111.2024.1193
Section
المقالات