Experimentation with New Adhesives from Biological and Industrial Sources in Mosaic Arts

  • Dr. Fatten Mahmud. Suliman Helal Specialization in Art Works, Associate Professor, Department of Painting and Arts, College of Designs and Arts, University of Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia
Keywords: Experiment, adhesive materials, vital sources, industrial sources, mosaic arts

Abstract

The study aims to get rid of the disadvantages of the prior approved adhesive materials in technology of Mosaic and to replace them with latest vital materials such as beeswax with Arabic gum and synthetic materials such as Ultrafluor which have standards suit in teaching in field of technical works techniques without having a health effect upon the students, which is considered a barrier in the educational process during teaching, as well as the problem is related in the inquiry regarding the extent of updating adhesive materials issued from vital sources, as well as industrial sources to get rid of obstacles and disadvantages of the approved adhesive materials in the educational process for the mosaic technology, as well as the research applied the descriptive approach in the theoretical aspect, as well as the semi-experimental approach in the applications. The research concluded to the availability of a big option for researchers to take benefits from the issued adhesive materials from the vital sources such as the Arabic wax, natural beeswax, and industrial sources of material of Ultrafluor in order to improve the performance of the traditional adhesive materials. The research concluded many recommendations the importance of entry vital materials and updated industrial materials in improvement the educational process and to open the field in front of the students for selection and experiment.

References

1- الأزدي، جابر بن حيان بن عبد الله. (2018). تاريخ الدخول 5/10/2023 مساهمات العلماء المسلمين للبشرية: تم الاسترجاع من: https://www.blogonlyscience.com/2018/04/blog-post_93.html
2- البسيوني، محمود (1985) قضايا التربية الفنية: القاهرة: عالم الكتب
3- الجندي، هبة. (2020). مكونات الصمغ العربي – حياتكَ (hyatok.com)
4- الصرايرة، أروى. (2023). تاريخ الدخول 5/10/2023 تاريخ فن الفسيفساء – موضوع (mawdoo3.com)
1. أنواع المواد اللاصقة واستخداماتها في مجالات مختلفة. (2023). - موقع ابحاث (abhath.net)
2. أنواع المواد اللاصقة المختلفة وكيفية استخدامها (د.ت) - GMAX (gmaxglue.com) تاريخ الدخول 5/10/2023
3. المصري، نرمين فتحي (2001). تطور فن الفسيفساء في العصر البيزنطي من القرن التاسع إلى القرن الثالث عشر الميلادي: رسالة ماجستير. جامعة حلوان، القاهرة، مصر.
4. الرزاز، مصطفي (1984). أسس التصميم البنائي والإدراكي: مجلة دراسات وبحوث: كلية التربية الفنية جامعة حلوان، بدون رقم مجلد (بدون رقم عدد)، بدون أرقام صفحات.
5. المعاني (د.ت). تاريخ الدخول30/9/2023، تم الاسترجاع من: https://www.almaany.com/
6. المنذري، منتظر. (2017). تاريخ الدخول 3/10/2023 الكيمياء العربية (arabian-chemistry.com)
7. حربي، سحر حربي محمد، وبحيري، نجلاء صبحي محمد (2018). أثر استخدام المواد اللاصقة المختلفة على قوة التصاق خامات تصنيع الأحذية وحقائب اليد: مجلة الاقتصاد المنزلي. مجلة الاقتصاد المنزلي، 28(4)، 475 - 516.
8. تم الاسترجاع من: https://mkas.journals.ekb.eg/article_164622_68a34c7ba1ab35b61948bc4a32e15dfc.pdf
9. سالم، محمد (2014) الفسيفساء تاريخ وتقنية: القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب
10. عبد الحليم، فتح الباب، وحافظ، أحمد (1970) التصميم في الفن التشكيلي: القاهرة.
11. عبد الرحيم، نجوي، وعبد المنعم، حمدي، وهارون، سارة محمود (2020). الفسيفساء كعنصر زخرفي في المباني الثرية- تطورها وعوامل تلفها. مجلة مركز حضارات البحر المتوسط: مجلة مركز حضارات البحر المتوسط، 4(2)، الصفحات 107 -147. تم الاسترجاع من:
https://midcul.journals.ekb.eg/article_226439_0ff0f840cff7c9af31b37b7c7863a454.pdf
12. عبد العظيم، محمود قرني (2013م)، الصياغات التشكيلية للفسيفساء كمدخل لإثراء التصوير المعاصر. رسالة ماجستير. جامعة حلوان، القاهرة: مصر.
13. عطية، رضا أحمد (2014). إمكانية الإفادة من التجريب في تدريس الرسم والتصوير لمرتادي المؤسسات الاجتماعية: رسالة ماجستير. جامعة حلوان، القاهرة، مصر.
14. عمار، بوجاهم (2016). دراسة فنية إكنوغرافية للوحات الفسيفسائية ذات المشاهد الميتولوجية الموجودة بمتحف هيبون عنابة: رسالة ماجستير. جامعة 08 مايو1945، الجزائر.
15. فسيفساء. (د.ت). تاريخ الدخول 3/10/2023 فسيفساء – المعرفة (marefa.org).
16. كعبر، رحمة. (2021). تاريخ الدخول 3/10/2023 مما يتكون شمع العسل؟ (honeyencyclopedia.com)
17. لوكس، الفريد (1991). المواد والصناعات عند قدماء المصريين، ترجمة: زكى إسكندر، محمـد زكريا غنيم، دار الكتاب المصري، القاهرة.
18. محمد، مشتاق طالب. (د.ت). تاريخ الدخول 3/10/2023 مترجمة عن الموسوعة البريطانية. مدن العراق القديم. (mesopot.com)
19. محمد، محمد جلال على (2010). التجريب بالخامات الطبيعية وأثرها في إثراء العمل النحتي: مجلة كلية التربية النوعية: كلية التربية النوعية جامعة أسيوط، بدون رقم مجلد (بدون رقم عدد)، بدون أرقام صفحات. تاريخ الدخول 2/10/2023، تم الاسترجاع من:
https://www.aun.edu.eg/specific-education/ar/node/75664
20. محمد، عبد الرحمن (2021). تاريخ الدخول 3/10/2023 معلومات عن فن الفسيفساء - سطور (sotor.com)
21. منصور، على (2023). فن الفسيفساء. تاريخ الدخول 3/10/2023 فريزيانا | أنواعه وخطوات التصنيع. كل ما تريد معرفته عن فن الفسيفساء.. صور (freeziana.com)
Published
2024-01-04
How to Cite
Dr. Fatten Mahmud. Suliman Helal. (2024). Experimentation with New Adhesives from Biological and Industrial Sources in Mosaic Arts. Journal of Arts, Literature, Humanities and Social Sciences, (99), 432-455. https://doi.org/10.33193/JALHSS.99.2024.986
Section
المقالات