The Saudi Art of Sadu as an Input for Producing Digital Works using the Procreate Program
Abstract
The study aimed to clarify the concept of Saudi art of Sadu, and learn about digital art, in addition to employing Saudi art of Sadu as an input for producing digital works using the Procreate program. To achieve this, the descriptive and analytical approach was used, by examining Saudi art of Sadu and digital art, and also shedding light on the Procreate program, in addition to using the experimental method through production digital works containing the motifs of Saudi art of Sadu using the Procreate program. The study showed several results such as identifying the aesthetic of the decorative units of the Saudi art of Sadu, and the possibility of benefiting from the high potential of the Procreate program to design contemporary digital works inspired by the Saudi art of Sadu. The decorative units of Saudi art of Sadu are also distinguished by their diversity and ease of formation to produce digital works that emphasize Saudi national identity. Digital works are also a rich source through which the heritage of Saudi art of Sadu can be demonstrated in a contemporary manner. The study reached several recommendations, including conducting more studies and research on the Saudi art of Sadu; to show the aesthetics of its decorative units with a contemporary vision, and to preserve them from extinction. In addition to interest in employing modern digital technologies and programs in the field of heritage art; In order to connect the past and the present, and depart from traditional plastic methods. And also conduct further studies of the works of digital artists; to obtain new and diverse approaches to how to employ digital technologies in artistic works.
References
2. ابن هليل، نجلاء إبراهيم؛ وإبراهيم، عبير إبراهيم.(2020). قراءة البعد الثقافي والفني في حرفة السدو وربطه بالفن المفاهيمي والاستدامة. المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية. (48). 122- 145.
3. بكر، هبه بسيوني؛ والكشكي، عمرو أحمد؛ وهيبه، إسلام محمد. (2018). الحركة التقديرية في الفنون الرقمية كمصدر لأثراء القيم الفنية للتصميمات الزخرفية. المجلة العلمیة لكلیة التربیة النوعیة. مجلد 1 (15). 113- 128.
4. الرشيدي، فاتن الحميدي (2022). الخط العربي كمدخل تجريبي لاستلهام لوحات رقمية بتقنية الهولوجرام (التصوير التجسيمي). مشروع بحثي لنيل درجة الماجستير. قسم التربية الفنية، كلية التربية، جامعة الملك سعود: الرياض.
5. عبود، زينب جاسم. (2021). تقنية الفن الرقمي وانعكاسها لدى المتلقين. مجلة كلية التربية الأساسية. (112). 280- 293.
6. العجاجي، تهاني ناصر؛ والفليج، وجدان محمد. (2019). إحياء التراث باستخدام وحدات زخرفية مستوحاة من زخارف السدو التقليدية والخط الكوفي في تصميم الأزياء. مجلة الأكاديمي. (92). 253- 270.
7. الفائز، مشاعل علي؛ وأحمد، رانيا سعد. (2016). استحداث تصميمات زخرفية مطرزة مستوحاة من تراث نسيج السدو السعودي وتوظيفها لإثراء ملابس النساء. رسالة ماجستير. كلية التصاميم والإقتصاد المنزلي. القصيم: جامعة القصيم.
8. "الفن الرقمي: عندما تجتمع الموهبة مع التقنية". (2022). تم استرجاعه في 29/12/2022. على الرابط: Https://Blog.Khamsat.Com/Digital-Art-Guide/#Digital-Art-Meant
9. قربان، مسعودة عالم. (2019). جماليات زخارف السدو السعودي كمصدر لاستلهام مشغولات معدنية معاصرة في التربية الفنية. المجلة الأردنیة للفنون. مجلد 12 (2). 129- 142.
10. عاطف، محمود. (2019). أفضل برامج الرسم للأيباد. تم استرجاعه في 22/8/2021. على الرابط: Https://Cutt.Us/Fmhdg
11. المسري، علي فاضل. (2019). نظم زخارف نسيج السدو الكويتي كمدخل لاستحداث مشغولات فنية مركبة. بحوث في التربية الفنية والفنون. مجلد 19 (2). 203- 247.
12. المطوع، حصة عبدالله؛ وعبده، محمد علي؛ والقاضي، وائل حمدي. (2021، يونيو). زخارف السدو الكويتي كمدخل لإثراء تصميم اللوحة الزخرفية من خلال الكمبيوتر. المؤتمر العلمي الثامن والدولي السادس التخطيط الإستراتيجي للتعليم النوعي في ضوء التحديات والتحولات العالمية "آفاق وحلول". كلية التربية النوعية، جامعة عين شمس.
13. Andraws, Feby Saiid. (2022). Digital Arts As A Resource To Enrich The Plastic Values Of Environmental Designs. International Journal Of Architectural Engineering And Urban Research. 5 (1). Pp 66 – 91.
14."Procreate". (2023). [Available Online]. Retrieved January 7, 2023 From Https://Cutt.Us/F9wia.