Technical Diversity in Advertising Design
Abstract
The technical diversity in commercial advertising is one of the important necessities for a set of steps, which led us to the process of producing the advertising idea in an applied manner, as it leads to a mixture between two parts, the schematic aspect of the idea and the practical aspect, conditional on achieving the functional and aesthetic goal in creating a good commercial advertisement design, there is a purpose behind it. It lies in communication, conveying the idea and leaving the appropriate impression, and if the commercial advertisement achieves this goal, it will achieve its purpose of communication, so the designer goes to technical diversity through a set of techniques, being essential in communication and carrying the utmost clarity in advertising design, rather it is to find harmony and balance between the visual elements, so the designer goes to the formation of an aesthetic structure whose elements are cohesive in a textile unit that is inseparable from its visual connotations to deliver a message with a variety of techniques, so it must be eye-catching and easy to understand as much as possible, the relationship between technical diversity and commercial advertising design Rather, it comes in order to reach design goals in the extent of achieving the advertising message.
References
2- سكوت ، روبرت جيلام : أسس التصميم ، ترجمة : محمد محمود يوسف ، ط/41 ، القاهرة ، دار النهضة للطباعة والنشر ، 1994 . ، ص126-127).
3- ( نوبلر ، ناثان : حوار الرؤية ، مدخل إلى تذوق الفن والتجربة الجمالية ، ترجمة : فخري خليل ، مراجعة : جبرا إبراهيم جبرا ، دار المأمون للترجمة والنشر ، ط/1 ، بغداد ، 1987 . ، ص101).
4- (عبد الرضا بهية داود ، بناء قواعد لدلالات المضمون في التكوينات الخطية ، أطروحة دكتوراه ، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد ، 1997 ، ص155).
5- (نصيف جاسم ,تقنيات تصميم الإعلان المطبوع, نورس للطباعة ,بغداد ,2015,ص28).
6- ) (ستولنتز ، جيروم : النقد الفني – دراسة جمالية فلسفية ، ترجمة : فؤاد زكريا ، مطبعة عين شمس ، القاهرة ، 1981 . ، ص139).
7- الجزار. محمد فكري. العنوان وسيموطيقيا الاتصال الادبي. مصدر سابق. ص10إ
8- الحلي، علي: الفن والتجربة، الموسوعة الصغيرة، العدد 447، دار الشؤون الثقافية، بغداد ، ب.ت، ص 19.
9- دينا عناد. النظام الكامن في فعل التصميم للاعلانات التجارية. مصدر سابق. 114-116.
10- رومين راجيف .التكوينات البنائية في التصميم .ترجمة محمد عبد الرحمن الجبوري .ط1 .مكتب الفتح للطباعة والاستنساخ والتحضير الطباعي .بغداد .2008 .ص10 .
11- الزعبي, علي فلاح. الاعلان الفعال. دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع. عمان. 2009 .ص180-182.
12- الصقر, اياد. فن الجرافيك. ط1 . دار مجدولاي للنشر والتوزيع. عمان. 2003. ص88..
13- العربي, رمزي محمد. التصميم الجرافيكي. مصدر سابق .ص 119
14- العزاوي, حكمت رشيد فخري. الجذب في بنية تصاميم اغلفة المجلات. جامعة بغداد. كلية الفنون الجميلة. قسم التصميم الطباعي. بغداد.2004.ص80.
15- عقيل مهدي. السؤال الجمالي. جمعية الفنانين التشكيليين العراقيين. بغداد. 2008. ص257-259.
16- محمد عبد الحميد. تأثير الصورة الصحفية. مصدر سابق. ص26ا
17- المنجد في اللغة والإعلام ، منشورات دار المشرق ، ط/27 ، 1984 .
18- نصيف جاسم محمد : مدخل في التصميم الإعلاني ، وزارة الثقافة والإعلام ، بغداد ، 2001 , ص49.
19- نصيف جاسم محمد عباس. مدخل في التصميم الاعلاني. وزارة الثقافة والاعلام.بغداد. 2002 .ص59,
20- نعيم عباس حسن, المفاهيم الفلسفية في التصميم الطباعي, الفتح,بغداد,2017,ص47.
21- نعيمة سعدية. التحليل السيميائي والخطاب. ط1. عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع. الاردن.2016.
22- نوبلر,ناثان ,حوار الرؤية ,مدخل الى تذوق الفن والتجربة الجمالية, تر فخري خليل, دار المؤمون للترجمة والنشر ,بغداد ,1987,ص87.
23- نوبلر، ناثان: مدخل الى تذوق الفن والتجربة الجمالية، ت: فخري خليل، مراجعة: جبرا ابراهيم جبرا، دار المامون للترجمة والنشر، ط1، بغداد، 1987، ص 52.
24- هارون يحيى. التصميم في الطبيعة. ترجمة اورخان محمد علي. Arast Irmac Yayincilik ,.استانبول .2003.ص8.
25- -Ching francis-D.K: Interior Design ustrated, van Nostrand Reinhold Company, New yor: 1987, p.151.
26- Fang.Hua.Som Thoughts on Computer Aied Design in the Graphic Composition. Teaching Hangzhou – China.Zhjiang University City College.2010.P733.
27- Jacques, Betrin: Graphics and Graphic in formation processing, new york, 1981, p. 5.
28- -Jencks , Charles, “Architecture Today”, Academ , Edition, London, 1988 , p. 211.