The Metaphor of Sinbad's Flying Compass in the Digital Labyrinth of the Artificial Intelligence Era
Abstract
This research presents a philosophical metaphor that explores the journeys of Sinbad the Sailor before and after the era of globalization. It emphasizes the significance of the adventurer as a symbol of travel, communication, and the shrinking of distances, examining the transformation of spaces and their temporal closeness from the imagination of the past to the realities of artificial intelligence today. Through a descriptive, analytical, and comparative study, the researchers argue that Sinbad has always been, and continues to be, a virtual traveler and a connector across various variables, spaces, and times.
Based on the iconic symbolism of Sinbad and its implications for the commercial sectors of travel services and logistical communication across land, sea, and air—extending beyond the spatial boundaries of cosmic realms—this research offers a philosophical perspective. It highlights the shift from the imaginative elements in Sinbad's tales of the past to the digital and virtual realities of the current era of globalization, where traditional travel tools have been replaced by modern technologies grounded in digital advancements and artificial intelligence.
The study found that imagination is a key element in travel literature, giving it unique depth. Sinbad's journeys symbolize an ongoing quest for self-improvement and discovery, transcending the limitations of their time. While today's virtual travel offers a borderless experience, Sinbad's adventures stand for a timeless pursuit of personal growth. Despite changes in travel standards and tools, Sinbad's journey remains a symbol of individual exploration and self-realization, reflecting the evolving nature of travel and its modern interpretations.
References
2. ابو حمدان، ميراي: العلاقة بين اللغة والهوية وأثرهما في المنظومة الاجتماعية: شؤون ثقافية، فصلية تصدر عن المديرية العامة للشؤون الثقافية، وزارة الثقافة اللبنانية، العدد 3، تموز – آب – أيلول، 2016، ص. 97
3. أبي القاسم، إبن حوقل: كتاب المسالك والممالك، لبدن، بريل، 1873 م
4. ألف ليلة وليلة، المجلد الثالث، دار ومكتبة الهلال، 2009، بيروت
5. الأيوبي، وفاء محمد حسن: الحضارة والعولمة الى أين؟ دراسات في الحضارة المقارنة، الطبعة الأولى، 2012 ص.208
6. البستاني، بطرس: كتاب دائرة المعارف، مجلد 4، دار المعرفة، بيروت، لبنان، 1955، ص. 261
7. البعلبكي، منير: المورد، قاموس إنكليزي عربي، دار العلم للملايين، بيروت، الطبعة السادسة عشرة، 1982
8. تزفيتان، تودوروف: مدخل للأدب العجائبي، ترجمة الصديق بو علام، ط1، الرباط، 1993
9. توما، جان: أدب الرحلة والرحالون العرب، ط 1، المؤسسة الحديثة للكتاب، لبنان، 2014، ص. 72
10. الحسين، قصي: موسوعة الحضارة العربية، العصر العباسي، 2004، دار ومكتبة الهلال، بيروت، لبنان
11. رحلات السندباد: الكنز المدفون، المجلد الثاني، بيروت، لبنان، ص. 15
12. الزبيدي، محب الدين: تاج العروس من جواهر القاموس، تحقيق على شبري، ج 2، (1994) دار الفكر، بيروت، ص. 207
13. السيدة أنوار حمود مسعود الصالحي- أ.م.د. مؤيد عبد الوهاب السامرائي، دراسة سنة (2007) بعنوان " قصة السندباد البحري كما يتناولها النقد المعاصر ". - جامعة تكريت -كلية التربية / سامراء
14. عرفين نور فائزة، دراسة سنة (2022) بعنوان: البنية السردية في حكاية السندباد البحري لكامل كيلاني "دراسة تحليلية سردية- تزفيتان تودوروف". قسم اللغة العربية وأدبها- كلية العلوم الانسانية- جامعة مولانا مالك ابراهيم الاسلامية الحكومية مالانج.
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/37063
15. قدور، سكينة: تساقط أقنعة السياب في رحلته الأخيرة، الحداثة، السنة السابعة عشر، العدد 127-128، بيروت، ربيع 2010، ص 243.
16. القزويني، الإمام زكريا بن محمد بن محمود: عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات، (2008)، بيروت، دار الشرق العربي، ص. 108-109-114-
17. المنجد في اللغة والإعلام، الطبعة السادسة والعشرون، المكتبة الشرقية، ساحة النجمة، 1986، بيروت، لبنان، ص. 488
18. الموسوي، محسن جاسم: الذاكرة الشعبية لمجتمعات ألف ليلة وليلة، السرد ومرجعياته التاريخية وآلياته، ط.1، 08/03/2016، المركز الثقافي العربي، المغرب
19. ميكسيللي، أليكس: الهوية، ط1، ترجمة على وطفه، دار الوسيم للخدمات الطباعية، دمشق، 1993، ص108.
20. NATHAN, Fernand: le Dessin de Lascaux a Picasso, Arnoldo Mondadori Editore S.P.A, Milano, 1981 Op.Cit., p.8.
21. DUMEZIL, Bruno: Le periple mystique de Brendan, Historia N° special, les voyages.
22. extraordinaires, Juillet, Aout – 2016, N° 3
23. GARDRAT-OUERFELLI, Christine: Les ombres chinoises de Marco Polo, Historia, les voyages extraordinaires, Juillet, Aout – 2016, N° 30, p. 26
24. GERMINAL, Peiro: Lascaux, phare de l’humanité, Dossiers d’Archeologie, N° 376, Juillet-Août, 2016.
25. NATHAN, Fernand: le Dessin de Lascaux a Picasso, ed. Fernand Nathan (January 1, 1991) , p.8
26. SOURIAN, Etienne: Vocabulaire d’estehetique, 2eme edition, Quadrige, presses universitaires de France, 1990, 6, avenue Reille, 75014, Paris.
المقالات:
1. بشير، خالد: حكايات السندباد: من هو وفي اي عصر عاش؟
2. حكايات-السندباد-من-هو-وفي-اي-عصر-عاش؟
3. https://www.hafryat.com/ar/blog/ تاريخ الدخول:12/11/2023
4. زيادنة، صالح: السندباد في رحلته الثامنة، 12/9/1994
5. www.khayma.com/salehzayadneh/maqalat/article04.htm تاريخ الدخول: 27/3/2019
6. عبد الواحد، شريفي: أثر ألف ليلة وليلة في أدب فولتير: الموضوع القصصي، عدد 349، مجلة الموقف الأدبي، اصدار اتحاد كتاب العرب، دمشق، ايار 2000