The Impact of the Holy Quran on Abu Nawas's Khamriat
Abstract
The importance of this research lies in the fact that it sheds light on the impact of the Holy Qur'an on the Khamriyyat Of Abu Nawas. Despite Abu Nawas's heresy, which appeared in his words to be contemptuous of religion, there is a narration proving that he read the Holy Qur'an at the hands of the reciter of Basra at that time. Therefore, it is not surprising that we find a Qur'anic influence in his poetry, especially since the Qur'an captivated the minds of poets due to its artistic beauty and eloquence. The research aims to explain the impact of the Qur'an on Khamriyyat of Abu Nawas and to recall examples from his poetry that prove that impact. The research relied on the descriptive and analytical method by searching for the Qur'anic verses that influenced Abu Nawas and employed them in a way that suits his poetic purpose. The researcher reached a set of results, the most important of which are:
1-There was an impact on a wide religious culture that touched the heart of Abu Nawas, through which he was able to adapt the Qur'anic text to serve his poetic purposes.
2- Abu Nawas employed the Quranic text in ways that revealed his poetic ability and artistic skill in dealing with other texts and benefiting from them in his poetry.
References
1. اسماعيل، محمد بكر، (1997)، قصص الأنبياء من آدم إلى أصحاب الفيل، ط2، دار المنار، القاهرة، مصر.
2. بهجت، مجاهد مصطفى، (1982)، التيار الاسلامي في شعر العصر العباسي الأول، ط1، وزارة الأوقاف والشؤون الدينية العراقية.
3. التطاوي، عبد الله، (1981)، القصيدة العباسية قضايا واتجاهات، مكتبة غريب، القاهرة، مصر.
4. الجمحي، محمد بن سلام، (د.ت) طبقات الشعراء، إعداد اللجنة الجامعية لنشر التراث العربي، دار النهضة العربية، بيروت، لبنان.
5. حاوي، إيليا، (1981)، فن الشعر الخمري وتطوره عند العرب، ط1، دار الثقافة، بيروت، لبنان.
6. حاوي، إيليا،(1987)، شرح ديوان أبي نواس، دار الكتاب اللبناني، بيروت، لبنان.
7. الحذيفي، عبد الله طاهر، (2009)، فاعلية التعبير القرآني في الشعر المحدث العباسي (دراسة تناصيـّة)، ط1، جدارا للكتاب العربي، عمان، الأردن.
8. خليف، يوسف، (د.ت) في الشعر العباسي نحو منهج جديد، مكتبة غريب، القاهرة، مصر.
9. الزعبي، أحمد، (1993)، التناص نظرياً وتطبيقياً، ط1، مكتبة الكتاني، إربد، الأردن.
10. السلامين، طارق، (2010)، أثر القرآن الكريم في الخطاب النثري الأندلسي في القرن الخامس الهجري، رسالة ماجستيرغير منشورة، جامعة مؤتة، الكرك، الأردن.
11. شراد، شلتاغ عبود، (1987)، أثر القرآن في الشعر العربي الحديث، ط1، دار المعرفة، دمشق، سوريا.
12. الشكعة، مصطفى، (1975)، الشعر والشعراء في العصر العباسي، ط2، دار العلم للملايين، بيروت، لبنان.
13. الصابوني، محمد علي، (2001)، صفوة التفاسير تفسير القرآن الكريم، دار الفكر، بيروت، لبنان.
14. الصفـّار، ابتسام مرهون، (1974)، أثر القرآن الكريم في الأدب العربي في القرن الأول الهجري، ط1، مطبعة اليرموك، بغداد، العراق.
15. عبد الباقي، محمد فؤاد، (2001)، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الكريم، دار الحديث، القاهرة، مصر.
16. قطب، سيد، (1980)، التصوير الفني في القرآن، ط6، دار الشروق، بيروت، لبنان.
17. لسلامي، عمر، (1980)، الإعجاز الفني في القرآن، مؤسسة عبد الكريم بن عبد الله، تونس.
18. معتوق، جورج، (1981)، أبو نواس في شعره الخمري، ط2، دار الكتاب اللبناني، بيروت، لبنان
19. أبو نواس، الحسن بن هانئ (ت:199هـ)، (1998)، ديوان أبي نواس، شرح وتقديم عمر الطباع، ط1، دار الأرقم بن أبي الأرقم، بيروت، لبنان.
20. هياجنة، محمود، (2009)، الخطاب الديني في الشعر العباسي إلى نهاية القرن الرابع الهجري، ط1، عالم الكتب الحديث، إربد، الأردن.
21. الياسين، ابراهيم منصور، (2006)، استيحاء التراث في الشعر الأندلسي عصر الطوائف والمرابطين، ط1، عالم الكتب الحديث، إربد، الأردن.