Rhyme Among Prosody Scholars and Critics
Abstract
In this research, I dealt with all the aspects dealt with by performers and critics in rhyme with its types, names, usefulness, letters and locations, and the role it took from Arabic poetry and rhythm, as well as the opinions of poetry in it, the opinions of scholars in poetry, and the critics who criticized rhyme, as well as the poets who unleashed the desire to be free from its restrictions, and some of them considered it a defect from The defects of Arabic poetry have been criticized by many critics, but in the eyes of the performances, it is the rhythm and music that poetry sings from the past to the present day. Arabic poetry alone is like prose and Western poetry, as it is the harmonious rhythm on which the Arabic poem is based, and it is in importance equal to poetic meters.
References
2. علم العروض والقافية، عبد العزيز عتيق، دار النهضة العربية، القاهرة، مصر، 2000.
3. الورد الصافي من على العروض والقوافي، د. محمد حسين ابراهيم عمري، دار الكتاب العربي، القاهرة، مصر.
4. كتاب الكافي في العروض والقوافي للخطيب التبريزي :دار الخفاجي، القاهرة للطباعة. 1999م.
5. موسوعة العروض والقافية الاستاذ سعد بن عبد الله الواصل، دار المعارف، القاهرة، مصر .
6.الشوقيات، احمد شوقي، مؤسسة هنداوي للطباعة والنشر.
7. موسوعة العروض والقافية إعداد الاستاذ سعد عبد الله الواصل، دار المعارض، الطبعة الأولى.
8. القطوف الدانية في العروض والقافية للصف الثاني الثانوي لجنة إعداد وتطوير المناهج بالأزهر الشريف.
9.في نظرية الادب قضايا النثر والشعر في النقد العربي الحديث، الدكتورعثمان موافي دار المعارف.
10.تلخيص العروض، د. عبد الهادي الفضلي، ، دار البيان العربي، الطبعة الأولى.
11. النقد العربي القديم في المغرب، محمد مرتاض، دار الغيداء للطباعة والنشر.
12.القافية في العروض والادب الدكتور حسين نصار ، مكتبة الثقافة الدينية : 4111م .