Conditions of the Judiciary in Jurisprudence and Law
Abstract
It is known that the jurisdiction of the judiciary is one of the most important and greatest pillars of governance in the state, it is the work of the prophets and messengers, and there are laws in which God’s law governs, and in return for positive laws derived from positive systems, and what we have done is that we have compared the tapes of assuming the judiciary in jurisprudence and law, because the study of comparison has great importance in view of For its effective role in opening up to other laws and showing aspects of agreement and the difference between them, bearing in mind that the only aspect that is correct to converge between Islamic jurisprudence and positive law is the jurisprudential side, so we mentioned in the introduction the importance of the judiciary, the reasons for choosing the topic, the research method, and reference to the studies Bug, and then we entered the heart of the matter was made up of two sections. The first topic focused on the conditions agreed upon in Islamic jurisprudence in the assumption of the judiciary, which is Islam, puberty, and reason and the most important condition in the ruler's assumption of the judiciary in statutory courts is nationality, and no law of statutory provisions stipulated that the ruler be a Muslim except the law of the United Arab Emirates, The judge's enjoyment of the nationality of the country in which he works is a condition inconsistent with the provisions of Islamic Sharia. As for the second topic, we mentioned the different conditions in it, firstly, masculinity and the preponderant that a woman can be completely judged, because Islam affirms the equality of women in men in humanity, competence, and dignity, and that they are no less than men in knowledge and awareness, the preponderance of reason, the ability to distinguish, and the promotion of virtue and forbidding what is wrong, secondly Justice and we have clarified the ruling on assuming immorality, thirdly, ijtihad and we have indicated that the ruler should not be imitating other rulings. Fourthly, the integrity of the senses and we have indicated that the intended senses are sight, hearing, and speech, all with the comparison between statutory laws, and a statement that Islamic law is valid for every time and place , Islamic jurisprudence is above non-Islamic studies in a few minutes, taking things, coordination and arrangement. The aim of the research is to highlight and demonstrate knowledge of the tapes required in the judiciary in jurisprudence and law.
References
2. ابراهيم .انيس وآخرون (2004). المعجم الوسيط. بيروت: دار الفكر.
3. ابن الأزهري، أبو منصور محمد بن محمد (2001). تهذيب اللغة. بيروت: دار إحياء التراث العربي.
4. ابن الجزي. أبو قاسم محمد بن أحمد (2013). القوانين الفقهية. بيروت: دار ابن حزم.
5. ابن الهمام، كمال الدين محمد عبدالواحد (2003). فتح القدير. دار الفكر.
6. ابن حزم.أبو محمد علي بن أحمد (2003). المحلى بالإثار. بيروت: دار الكتب العلمية.
7. ابن رشد.أبو الوليد محمد (2004). بداية المجتهد. القاهرة: دار الحديث.
8. ابن رشد.أبو الوليد محمد بن أحمد (1988). المقدمات الممهدات. لبنان: دار الغرب الإسلامي.
9. ابن سعد.أبو عبدالله محمد (1968). كاتب الواقدي الطبقات الكبرى. بيروت: دار صادر.
10. ابن عابدين، محمد أمين بن عمر (1992). رد المحتار على الدر المختار. بيروت: دار الفكر.
11. ابن فارس، أحمد الرازي (1979). معجم مقاييس اللغة. بيروت: دار الجبل.
12. ابن فرحون .ابراهيم بن علي بن محمد (1986). تبصرة الحكام في اصول الأقضية ومناهيج الأحكام. مكتبة الكليات الأزهرية.
13. ابن قدامة. أبو محمد موفق الدين عبدالله (1968). المغني. القاهرة: مكتبة القاهرة.
14. ابن قدامة.أبو محمد موفق الدين عبدالله بن أحمد (1994). الكافي في فقه الإمام أحمد. بيروت: دار الكتب العلمية.
15. ابن كثير. أبو الفداء إسماعيل (1999). تفسير القرآن العظيم. دار طيبة.
16. ابن ماجه.أبو عبدالله بن محمد (بلا تاريخ). سنن أبن ماجه. القاهرة: دار إحياء الكتب العربية.
17. ابن مفتاح.أبو الحسن عبدالله (1357). شرح الأزهار المنتزع من الغيث المدار المفتح لكمائم الأزهار. القاهرة: مطبعة الحجازي.
18. ابن مفلح. ابراهيم بن محمد (1997). المبدع في شرح المقنع. بيروت: دار الكتب العلمية.
19. ابن منظور. أبو الفضل جمال الدين محمد (1414). لسان العرب. بيروت: دار الصادر.
20. ابن نجيم زين الدين بن ابراهيم. (1138). البحر الرائق شرح كنز الدقائق. القاهرة: دار الكتاب الإسلامي.
21. أبو بصل.د. عبدالناصر (1999). نظرية الحكم القضائي. الأردن: دار النفائس.
22. أبو داود، سليمان بن الأشعت (2009). سنن أبو داود.
23. أبو يونس، محمد وحيد عبدالقوي (2013). استقلال القضاء رؤية عصرية لقضية مصيرية. الأسكندرية: منشأة المعارف.
24. أبي سهل، السرخسي، محمد بن أحمد (1993). المبسوط. بيروت: دار المعرفة.
25. البابتري. محمد بن محمد بن محمود (2019). العناية شرح الهداية. بيروت: دار الكتب العلمية.
26. الباجي.أبو الوليد سليمان (1332). المنتقى شرح الموطأ. بيروت: دار الكتاب العربي.
27. البخاري.أبو عبدالله محمد (1422هـ). صحيح البخاري. دار طوق النجاة.
28. البغوي.أبو محمد الحسين بن مسعود (1983). شرح السنة. بيروت: المكتب الاسلامي.
29. البهوتي، منصور بن صلاح الدين (2009). كشاف القناع عن متن الإقناع. الرياض: عالم الكتب.
30. البهوتي، منصور بن يونس بن صلاح الدين (1993). دقائق أولي النهي لشرح المنتهي المعروف بشرح منتهى الإرادات. الرياض: عالم الكتب.
31. الترمذي ، محمد بن عيسى بن سورة بن موسى بن الضحاك (1998). سنن الترمذي. بيروت: دار الغرب الإسلامي.
32. الثعلبي، عبدالوهاب أبو محمد (2003). المعونة على مذهب عالم المدنية. بيروت: دار الكتب العلمية.
33. الجرجاني، علي بن محمد الشريف الحسني (2012). كتاب التعريفات. بيروت: دار النفائس.
34. الجمل، سليمان بن عمر بن منصور (2013). حاشية الجمل. بيروت: دار الفكر.
35. الحلي، جعفر بن أبي زكريا (2004). شرائع الإسلام. بيروت: دار القارئ.
36. داماد أفند، عبدالرحمن بن محمد (2016). مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبح. دار إحياء التراث العربي.
37. دستور العراق. (2005).
38. الدسوقي، محمد بن أحمد (2010). حاشية الدسوقي على الشرح الكبير. بيروت: دار الكتب العلمية.
39. الرملي.شهاب الدين أحمد بن حمزة (2017). فتاوي الرملي. بيروت: دار الكتب العلمية.
40. الرملي، شمس الدين بن أحمد (1984). نهاية المحتاج الى شرح المنهاج. بيروت: دار الفكر.
41. الزبيدي، محمد بن محمد بن عبدالرزاق الحسيني (1984). تاج العروس من جواهر القاموس. لبنان: دار الهداية.
42. الزحيلي.وهبة (1388). الوسيط في اصول الفقه الإسلامي. بيروت: دار الفكر.
43. الزحيلي، محمد (1982). التنظيم القضائي في الفقه الإسلامي وتطبيقه في المملكة. دمشق: دار الفكر.
44. الزحيلي، محمد (1995). تاريخ القضاء في الإسلام. دمشق: دار الفكر.
45. الزركشي. شمس الدين محمد بن عبدالله (1993). شرح الزركشي على مختصر الخرقي. دار العبيكان.
46. الزيلعي، عثمان بن علي (1313هـ). تبين الحقائق شرح كنز الدقائق. القاهرة: مطبعة الكبرى الأميرية بولاق.
47. السيمناني، علي بن محمد بن أحمد (1984). روضة القضاء وطريق النجاة. بيروت: مؤسسة الرسالة.
48. الشربيني، شمس الدين (2001). مغني المحتاج الى معرفة معاني الفاظ المنهاج. بيروت: دار الفكر.
49. الشواربي، عبدالحميد (2000). الحقوق السياسية للمرأة. الإسكندرية: مكتبة المعارف.
50. الشوكاني، محمد بن علي بن محمد (1999). إرشاد الفحول إلى تحقيق الحق من علم الأصول. دار الكتاب العربي.
51. الشوكاني، محمد بن علي محم (2004). السيل الجرار المتدفق على حدائق الأزهار. دار بن حزم.
52. الشوكاني، محمد بن علي محمد (1993). نيل الأوطار. مصر: دار الحديث.
53. الشيرازي، أبو اسحاق ابراهيم بن علي (2018). المهذب في فقه الإمام الشافعي. بيروت: دار الكتب العلمية.
54. الصنعاني عبدالرزاق. (1403). مصنف. بيروت.
55. الطوسي.أبو جعفر محمد (1387هـ). المبسوط في فقه الإمامية. المكتبة المرتضوية .
56. العمراني. أبو الحسين يحيى بن أبي الخير (2000). البيان في مذهب الإمام الشافعي. جدة: دار المنهاج.
57. الغزالي.أبو حامد محمد بن محمد (1417). الوسيط في المذهب. القاهرة: دار السلام.
58. فهمي، وجدي راغب (1976). مبادئ قانون المعرفعات. القاهرة: دار الفكر العربي.
59. الفيروز آبادي، مجدالدين أبو طاهر محمد (2005). القاموس المحيط. بيروت: مكتب التراث مؤسسة الرسالة.
60. القاري، نورالدين علي بن محمد (2005). فتح باب العناية في شرح كتاب النقاية. بيروت: دار إحياء التراث العربي.
61. القاسمي، محمد جمال الدين بن محمد سعيد (1418هـ). محاسن التأويل. بيروت: دار الكتب العلمية.
62. قانون الخدمة القضائية. (1945).
63. القرافي.أبو العباس شهاب أحمد (1994). الذخيرة. بيروت: دار الغرب الاسلامي.
64. القرطبي.أبو عبدالله محمد (1964). الجامع لأحكام القرآن. القاهرة: دار الكتب المصرية.
65. قلعة جي، محمد رواس (1994). معجم لغة الفقهاء،. بيروت: دار النفائس.
66. قليوبي وعميرة، أحمد سلامة (1995). حاشية قليوبي وعميرة. بيروت: دار الفكر.
67. الكاساني، علاء الدين أبو بكر (1986). البدائع في ترتيب الشرائع. بيروت: دار الكتب العلمية.
68. الكاساني، علاء الدين أبو بكر (1986). بدائع والصنائع. بيروت: دار الكتب العلمية.
69. الماوردي. أبو الحسن (1994). الحاوي الكبير. بيروت: دار الفكر.
70. الماوردي.أبو الحسن علي بن محمد (1989). الأحكام السلطانية. الكويت: دار ابن قتيبة.
71. الماوردي.أبو الحسن علي بن محمد البصري الشافعي (1971). ادب القاضي. بغداد: مطبعة الإرشاد.
72. مبرك، عاشور (1992). النظرية العامة لقانون القضاء في دولة الإمارات العربية المتحدة. جامعة الإمارات المتحدة.
73. المرتضى، أحمد بن يحيى (2010). البحر الزخار الجامع لمذاهب علماء الأمصار. بيروت: دار الكتب العلمية.
74. المرداوي، علاء الدين أبو الحسن علي بن سليمان (بلا تاريخ). الإنصاف في معرفة الراجع من الخلاف. بيروت: دار إحياء التراث العربي.
75. المرغيناني، علي بن أبي بكر (2010). الهداية في شرح بداية المبتدي. بيروت: دار الكتب العلمية.
76. مسلم، أبو الحسن الحجاج النيسابوري (1991). صحيح مسلم. بيروت: دار إحياء التراث العربي.
77. المغربي، محمد بن محمد (1412هـ). مواهب الجليل لشرح مختصر خليل. بيروت: دار الفكر.
78. الموصلي، عبدالله بن محمود البلدجي (بلا تاريخ). الأختيار لتعليل المختار. القاهرة: مطبعة الحلبي.
79. الميداني، عبدالغني الغنيمي (2004). اللباب في شرح الكتاب. بيروت: دار الكتاب العربي.
80. ناجم، محمد الأمين بن محمد (2001). القضاء وشروط القاضي في الإسلامية وأثره في المملكة العربية السعودية. المدينة المنورة: مكتبة العلوم والحكم.
81. النسائي.أبو عبدالرحمن أحمد بن شعيب بن علي الخراساني (2001). السنن الكبرى. بيروت: مؤسسة الرسالة.
82. النووي. أبو زكريا محي الدين يحيى بن شرف (1991). روضة الطالبين وعمدة المفتين. بيروت: المكتب الإسلامي.
83. النووي.أبو زكريا محي الدين يحيى (2011). المجموع شرح المهذب. بيروت: دار الكتب العلمية.
References
1. Ibrahim.Anis et al. (2004). The intermediate dictionary. Beirut: House of Thought.
2. Ibn al-Azhari, Abu Mansour Muhammad bin Mohammed (2001). Refine the language. Beirut: The House of The Revival of Arab Heritage.
3. Ibn al-Jizi. Abu Qasim Mohammed bin Ahmed (2013). Doctrinal laws. Beirut: Dar Ibn Hazm.
4. Ibn al-Hammam, Kamal al-Din Mohammed Abdul Wahid (2003). The Almighty opened. House of Thought.
5. Ibn Hazm.Abu Muhammad Ali bin Ahmed (2003). Local with excitement. Beirut: The House of Scientific Books.
6. Ibn Rushd.Abu al-Walid Mohammed (2004). The beginning of the hardworking. Cairo: Dar al-Hadith.
7. Ibn Rushd.Abu al-Walid Mohammed bin Ahmed (1988). Pre-elongated introductions. Lebanon: The House of the Islamic West.
8. Ibn Saad.Abu Abdullah Mohammed (1968). The writer of the great classes. Beirut: Dar Sader.
9. Ibn Abidin, Mohammed Amin bin Omar (1992). Al-Mahtar's reply to the chosen elm. Beirut: House of Thought.
10. Ibn Fares, Ahmad al-Razi (1979). Dictionary of language metrics. Beirut: Dar al-Jabal.
11. Ibn Farhoun. The rulers' insight into the origins of the districts and the approaches of the rulings. Al-Azhar College Library.
12. Son of Adma. Abu Muhammad Muwaffaqaldin Abdullah (1968). Singer. Cairo: Cairo Library.
13. Ibn Qadama. Abu Muhammad Muwaffaq al-Din Abdullah bin Ahmed (1994). Enough in imam Ahmad's jurisprudence. Beirut: The House of Scientific Books.
14. I'm a lot. Abu al-Fida Ismail (1999). Interpretation of the Great Qur'an. A good house.
15. Ibn Magah.Abu Abdullah bin Mohammed (no date). We're the son of Magah. Cairo: The House of The Revival of Arabic Books.
16. Ibn Miftah.Abu al-Hassan Abdullah (1357). Explain the flowers extracted from the open orbit of the flower-blinds. Cairo: Hijazi Press.
17. Ibn Mufleh. Ibrahim bin Mohammed (1997). the creator in the masked explanation. Beirut: The House of Scientific Books.
18. I'm a perspective. Abu fadl Jamal al-Din Muhammad (1414). The tongue of the Arabs. Beirut: Dar al-Issued.
19. Ibn Najim Zainaldin bin Ibrahim. (1138). The sea is a treasure of minutes. Cairo: Islamic Book House.
20. Abu Basal.d. Nasser (1999). The theory of judicial judgment. Jordan: Dar al-Nafis.
21. Abu Daoud, Suleiman bin Al-Asht (2009). Sinan Abu Daoud.
22. Abu Younis, Mohammed Wahid Abdul Qawi (2013). The independence of the judiciary is a modern vision of a fateful issue. Alexandria: Knowledge facility.
23. Abu Sahl, Al-Sarkhsi, Mohammed bin Ahmed (1993). Happy. Beirut: Dar al-Knowledge.
24. Babtri. Mohammed bin Mohammed bin Mahmoud (2019). Care explain the guidance. Beirut: The House of Scientific Books.
25. Al-Baji. Abu al-Walid Suleiman (1332). The chosen explanation of the foothold. Beirut: Arab Book House.
26. Bukhari. Abu Abdullah Mohammed (1422 Ah). True Bukhari. The life jacket.
27. Al-Bagui.Abu Muhammad al-Hussein bin Massoud (1983). Explain the year. Beirut: Islamic Office.
28. Al-Bahati, Mansour bin Salahaldin (2009). Mask scout for the body of persuasion. Riyadh: The world of books.
29. Al-Bahati, Mansour bin Younis bin Salah al-Din (1993). The first minutes of the end of the year, known as the explanation of the end of the wills. Riyadh: The world of books.
30. Al-Termadi, Muhammad bin Isa bin Sura bin Musa bin Al-Dahak (1998). We're going to be snares. Beirut: The House of the Islamic West.
31. Al-Thalabi, Abdul Wahab Abu Muhammad (2003). aid on the doctrine of the civil world. Beirut: The House of Scientific Books.
32. Al-Jarjani, Ali bin Mohammed al-Sharif al-Hasani (2012). The definition book. Beirut: Dar al-Nafis.
33. Al-Jamal, Suleiman bin Omar bin Mansour (2013). The footnote of the sentences. Beirut: House of Thought.
34. Jewellers, Jaafar bin Abi Zakaria (2004). The canons of Islam. Beirut: Dar al-Reader.
35. Damad Afund, Abdulrahman bin Mohammed (2016). The complex of rivers in the explanation of the confluence of the abkhaz. The House of Revival of Arab Heritage.
36. Iraq's Constitution. (2005).
37. Al-Desouki, Mohammed bin Ahmed (2010). Al-Desouki's footnote on the big explanation. Beirut: The House of Scientific Books.
38. Al-Ramli.Shihab al-Din Ahmed bin Hamza (2017). Sandy fatwas. Beirut: The House of Scientific Books.
39. Al-Ramli, Shamseddine bin Ahmed (1984). The end of the need to explain the curriculum. Beirut: House of Thought.
40. Zubaidi, Mohammed bin Mohammed bin Abdul Razzaq al-Husseini (1984). The bride's crown of dictionary jewels. Lebanon: Dar al-Hidaya.
41. Al-Zahili. The mediator in the origins of Islamic jurisprudence. Beirut: House of Thought.
42. Al-Zahili, Mohammed (1982). Judicial organization in Islamic jurisprudence and its application in the Kingdom. Damascus: Dar al-Fikr.
43. Al-Zahili, Mohammed (1995). The history of the judiciary in Islam. Damascus: Dar al-Fikr.
44. Zirkshi. Shamseddine Mohammed bin Abdullah (1993). Explain the zirkshi on the rags. The Obeikan House.
45. Al-Zelai, Osman Bin Ali (1313 Ah). The facts show the explanation of the treasure of the minutes. Cairo: Grand Princely Boulak Press.
46. Al-Simanani, Ali bin Mohammed bin Ahmed (1984). The kindergarten of the judiciary and the way of survival. Beirut: Al-Resala Foundation.
47. Sharbini, Shamseddine (2001). A singer who needs to know the meaning sins of the curriculum. Beirut: House of Thought.
48. Al-Swarabi, Abdul Hamid (2000). Women's political rights. Alexandria: Knowledge Library.
49. Al-Shawkani, Mohammed bin Ali bin Mohammed (1999). Guide the stallion to achieve the right of the science of origins. Arab Book House.
50. Al-Shawkani, Mohammed bin Ali Mohammed (2004). Torrent jars flowing on to the flower gardens. Dar Bin Hazm.
51. Al-Shawkani, Muhammad bin Ali Muhammad (1993). Neal Al-Awtar. Egypt: Dar Al-Hadith.
52. Al-Shirazi, Abu Ishaq Ibrahim bin Ali (2018). The polite in the jurisprudence of Imam Shafi’i. Beirut: Scientific Books House.
53. Al-Sanani Abdul Razzaq. (1403). Classified. Beirut.
54. Al-Tousi, Abu Jaafar Muhammad (1387 AH). Mabsout in the jurisprudence of the Imami. Satisfied Library.
55. Urban. Abu Al-Hussein Yahya bin Abi Al-Khair (2000). The statement in the doctrine of Imam Shafi’i. Jeddah: Dar Al-Minhaj.
56. Al-Ghazali, Abu Hamid Muhammad bin Muhammad (1417). Mediator in the doctrine. Cairo: Dar Al Salam.
57. Fahmy, Wagdy Ragheb (1976). Principles of the law of knowledge. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.
58. Turquoise Abadi, Majd al-Din Abu Taher Muhammad (2005). Surrounding dictionary. Beirut: Heritage Office, the Resala Foundation.
59. Al-Qari, Nuruddin Ali bin Muhammad (2005). Open the door to care in explaining the book of purity. Beirut: House for the Revival of Arab Heritage.
60. Al-Qasimi, Muhammad Jamal Al-Din Bin Muhammad Saeed (1418 AH). Pros of interpretation. Beirut: Scientific Books House.
61. The Judicial Service Law. (1945).
62. Al-Qarafi, Abu al-Abbas Shihab Ahmed (1994). Ammunition. Beirut: Islamic Dar Al Gharb.
63. Al-Qurtubi, Abu Abdullah Muhammad (1964). The whole of the provisions of the Qur'an. Cairo: Egyptian Book House.
64. Castle G, Muhammad Rawas (1994). A dictionary of jurists language. Beirut: Dar Al-Nafees.
65. Qalioubi and Amira, Ahmed Salama (1995). A footnote to Qalioubi and Amira. Beirut: Dar Al Fikr.
66. Al-Kasani, Aladdin Abu Bakr (1986). Innovations in the arrangement of canons. Beirut: Scientific Books House.
67. Al-Kasani, Aladdin Abu Bakr (1986). Bada’a and Sanayeh. Beirut: Scientific Books House.
68. Al-Mawardi. Abu Al-Hassan (1994). The great container. Beirut: Dar Al Fikr.
69. Al-Mawardi, Abu al-Hasan Ali bin Muhammad (1989). Royal rulings. Kuwait: Dar Ibn Qutaiba.
70. Al-Mawardi, Abu al-Hasan Ali bin Muhammad al-Basri al-Shafi’i (1971). Literature of the judge. Baghdad: Guidance Press.
71. Mubarak, Ashour (1992). General theory of the judiciary law in the United Arab Emirates. United Arab Emirates University.
72. Al-Murtada, Ahmed bin Yahya (2010). Al-Bahr al-Zukhar al-Jami` for the doctrines of the scholars ’scholars. Beirut: Scientific Books House.
73. Al-Mardawi, Aladdin Abu Al-Hassan Ali Bin Sulaiman (No History) Fairness in knowing the return from disagreement. Beirut: House for the Revival of Arab Heritage.
74. Al-Marghanani, Ali bin Abi Bakr (2010). Guidance in explaining the beginning of the novice. Beirut: Scientific Books House.
75. Muslim, Abu al-Hasan al-Hajjaj al-Nisaburi (1991). Sahih Muslim. Beirut: House for the Revival of Arab Heritage.
76. The Moroccan, Muhammad bin Muhammad (1412 AH). Galilee's talents to explain Khalil brief. Beirut: Dar Al Fikr.
77. Al-Mawsali, Abdullah bin Mahmoud Al-Baladji (no history). Selection to explain the chosen one. Cairo: Al-Halabi Press.
78. Al-Midani, Abdulghani Al-Ghunaimi (2004). Pulp in explaining the book. Beirut: The Arab Book House.
79. Najim, Muhammad al-Amin bin Muhammad (2001). The judiciary and the conditions of the judge in the Islamic and its impact in the Kingdom of Saudi Arabia. Medina: Library of Science and Governance.
80. Al-Nasa'i, Abu Abd al-Rahman Ahmad bin Shuaib bin Ali al-Khorasani (2001). Sunan major. Beirut: The Resala Foundation.
81. Nuclear. Abu Zakaria Mohiuddin Yahya bin Sharaf (1991). Kindergarten students and mayor of muftis. Beirut: The Islamic Office.
82. Al-Nawawi, Abu Zakaria Mohiuddin Yahya (2011). Total polite explanation. Beirut: Scientific Books House.