Poetry and Biography in Walla'a Al-Sawaf
Abstract
The biography represents in Al-Sawaf poetry a free memory that is not subject to the rules of the reality. Al-Sawaf's biographical project embodies his creative energies and his artistic abilities to target what he aspires for. Al-Sawaf's biographical representations are consistent with his individual memory as well as the collective memory of his country, which he seeks to crystallize what the spatial and temporal dimensions involve in expressing his ideas. Thus, Al-Sawaf's concepts, feelings and desires are expressed through a number of way methods crowned with several stages. His poetry ranges from ''autobiography'' to ''biography'', carrying a fictional covenant and a self-vision that contributed to creating a /n '' (auto) biographical'' psyche that reflects the situations and issues that he or his people experienced and suffered from. In this way, biography in Al-Sawaf's poetry contributes to highlighting the audience reception for his poetry and accentuating the search for the poetic self. AL-Soaf was able to draw inspiration from his biography within his vision of his technical narrative space by operating his poetic imagination, which is based on a sense of private perceptions,The poet in his personal and altruistic texts, is no longer a prisoner of his reality and his issues only, but the ego controls within its circular pattern without revealing the veil of vision, highlighting the collective collective reality, which is present in all the interactions of the soul and the soul, excited by the closed idea and the apparent and inner event, so it transmits a biography of a related idea Mixed with past, present and recipent. We see the poet in the heterosexual biography with which he baptized into the biography of the city and the pain and pain that befell it in the city (BRC). He enters with her historical codes, and the poet came out with his mental motives in organizing the biography of the city of Hilla to hang the current situation with his wide imagination.
References
1. الصوّاف ولاّء، (2018 م)، أَغاني الصَّموت، ط2، بابل، العراق ، دار الصوّاف للطباعة والنشر.
2. الصوّاف ولاّء ، (2000 م) ، كاميكاز، ط1 ، بابل، العراق، مكتب الغسق للحاسبات.
3. الصوّاف ولاّء،( 2007 م)، كفن شهريار، ط1، بابل، العراق ، دار الصوّاف للطباعة والنشر.
ثانياً: الكتب
1. هلال عبدالناصر ،( 2006 م) ، آليات السرد في الشعر العربي المعاصر، ط، القاهرة، مصر 1، مركز الحضارة العربية.
2. أمبرتو إيكو، عبدالرحمن بو علي ، (2001 م) ، الأثر المفتوح، ط2 ، اللاذقيّة، سوريا، دار الحوار للنشر والتوزيع.
3. أرسطو، مصطفى غالب ، (1979م )، بيروت، لبنان, منشورات دار مكتبة الهلال.
4. زايد علي عشري، (1997 م)، استدعاء الشخصيات التراثية في الشعر العربي المعاصر، مدينة نصر، القاهرة، دار الفكر العربي.
5. الشايب أحمد ، (1994م) ، أصول النقد الأدبي، ط 10 ، القاهرة، منشورات مكتبة النهضة المصرية.
6. سيزا أحمد قاسم ، (1989 م )، بناء الرواية دراسةً مقارنةً لثلاثية نجيب محفوظ، ط1 ، القاهرة، الهيئة المصريّة العامة للكتاب.
7. الحلي العلامة المتتبع الشيخ يوسف كركوش ،(1965 م) ,تاريخ الحلة في الحياة السياسية ، م 1 ، ط1 ، النجف الأشرف، المطبعة الحيدرية.
8. أ بو سنة محمد أبراهيم ،( 986 م )، تجارب نقدية وقضايا أدبية، القاهرة ، سلسلة اقرأ دار المعارف.
9. عبد علي حسن،( 2013 م)، تحولات النص السردي العراقي، ط1 ، بغداد، العراق، إصدارات مشروع بغداد عاصمة الثقافة العربية.
10. محمد صابر عبيد ،( 2012 م )، التشكيل سير ذاتي / التجربة والكتابة ، دمشق، سوريا، دار نينوى للدراسات والنشر والتوزيع.
11. همفرى روبرت ، الربيعي محمود ،( 1984 م)، تيار الوعي في الرواية الحديثة ، النيرة، مصر، مكتبة الشباب.
12. صلاح فضل،( 2005 م)، جمالياتُ الحرية في الشعر مطابع العبور الحديثة، ط1 ، القاهرة، مصر، أطلس للنشر والإنتاج الإعلامي.
13. غاستون باشلار ، غالب هلسا ،( 1984 م )، جماليات المكان، ط2 ، بيروت ، لبنان, المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع.
14. الحدَّادِ سعدُ ،( 2015 م )، الحُسَينُ في الشّعر الحلّيِّ ج ، قم المقدسة، إيران,1المكتبة الحيدرية.
15. الغيوري السيّد مجتبى ،( 2015 م) ، ديوان الحافِظ رجب البرسيِّ الحلِّيِّ,ط1 ، تحقيق حيدر عبد الرسول عوض، إشراف مجمع الأمام الحسين العلمي لتحقيق تُراث أهل البيت ، بغداد، دار المكتبة الوطنية، وزارة الثقافة.
16. الحلي أبن داوّد (ت 740هـ ) ،( 1972 م )، تحقيق وتقديم : السيد محمد صادق آل بحر العلوم ، رجال أبن داوّد الحلي ، النجف الأشرف، منشورات مطبعة الحيدرية.
17. الخوانساريّ الأصبهاني العلامة المتتبع الميرزا محمد باقر الموسوي ، (1991 م )، روضات الجنان في أحوال العلماءِ والسادات ، ط1,ج3 ، بيروت، لبنان الدار الإسلامية.
18. الغذامي عبد الله(2006),تشريح النص مقاربات تشريحية لنصوص شعرية ,ط2 ,الدار البيضاء, مركز الثقافة العربي .
19. ابراهيم عبدالله,(1990),المتخيل السردي مقاربات نقدية في الرؤى والدلالة ,ط1,الدار البيضاء, المركز الثقافي العربي.
20. لفته ضياء غني،عواد كاظم لفته،(2011م)، سرديّة النص الأدبي، ط1، عمّان، الأردن، دار الحامد للنشر والتوزيع.
21. عناد غزوان اسماعيل ،( 1974 م )، الشعر والفكر المعاصر" الشكل والمضمون " في الشعر العربي المعاصر، الجمهورية العراقية، سلسلة كتاب الجماهير، بغداد، العراق، منشورات وزارة الاعلام.
22. الخاقاني علي ،( 1952 م), شعراء الحلة، ج3 ، النجف الأشرف , دار البيان.
23. الزبيدي كريم مطر حمزة ، الشمري يوسف كاظم جغيل ،( 2013 م )، صفحات في تاريخ الحلة ، ط1 ، عمان، الأردن، دار الرضوان للتوزيع.
24. محمد فكري جزار ،( 1998 م) ، العنوان وسميوطيقيا الاتصال الأدبي ، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
25. إحسان عباس ،( 1956 م)، فن السّيرة ، بيروت، دار بيروت للطباعة والنشر.
26. أرسطوُ طاليس ، (1953 م )، فن الشعر، ترجمة وتحقيق : عبدالرحمن بدوي ، القاهرة، مكتبة النهضة المصرية.
27. بُو ملحِم علي ، في الأدب وفنونه , صيدا، لبنان ،المطبعة العصرية للطباعة والنشر.
28. عاشور رضوى،(2001 م )، في النقد التطبيقي صيادو الذاكرة ، ط1 ، الدار البيضاء، المغرب، المركز الثقافي العربي.
29. البقاعي محمد خير محمود,(2007 م), القمرَ أساطير وطُقُوس، ط1 ، ترجمه وقدمه وعلق عليه من منشورات سوي باريس،( 1962م)، دار الغرب الإسلامي ، ، بيروت, التنضيد، مطبعة الصراط.
30. العقاد عباس محمود ،(1960م ) ، اللغةُ الشاعرة مزايا الفن والتعبير في اللغة العربيّة ، مكتبة الأنجلو المصرية، مطبعة مخيمر.
31. جوزيف كورتيس، جمال حضري ،( 2007 م), مدخل إلى السيميائية السرديّة والخطابية، ط1 ، الجزائر، منشورات الاختلاف.
32. جميل شاكر ,المرزوقيّ سمير ،مدخل إلى نظرية القصة تحليلا وتطبيقا،، د. ط ، د. ت, ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر العاصمة، الجزائر, الدار التونسيّة للنشر.
33. الصكَر حاتم ،(1999 م )،مرايا نرسيس الأنماط النوعية والتشكيلات البنائية لقصيدة السرد الحديثة ، ط1 ، بيروت، لبنان، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع.
34. الشيخ الكفعمي تقي الدين إبراهيم العاملي ،( 1975 م)،المصباح، ط2 ، بيروت، لبنان، منشورات مؤسسة الأعلمي.
35. مهيبل عمر ،( 2007 م) ، من النسق إلى الذات، ط1 ، الجزائر، منشورات الأختلاف.
36. الموسوي عزيز حسين علي ، (2015 م )، النص المفتوح في النقد العربي الحديث، ط1 ، مكتبة النقد الأدبي، عمان، الأردن، الدار المنهجية للنشر والتوزيع.
ثالثاً: شبكة الأنترنيت
1. محمد حاجم،( 2015),السقوط من البرج العاجي، ع 4818، الحوار المتمدن ، متاح على الرابط:
http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=469705&nm=1
2. الربيعي كاظم ،فحل التوث بالبستان هيبة، صحيفة صوت اليسار العراقي، متاح على الرابط:
http://saotaliassar.org/Writer/KadumAlrubaiey/FahalAltuth.htm
3. العزاوي علي ، 2011،فحل التوث بالبستان هيبه- مثلا عراقيا، وكالة براثا الاعلامية، متاح على الرابط: http://burathanews.com/arabic/articles/138204
References
A- Poetic groups
1. Al-Sawaf Wala ', (2018), Al-Samoot Songs, Print 2nd, Babil, Iraq, Dar Al-Sawaf for Printing and Publishing.
2. Al-Sawaf Wala ', (2000), Kamikaze, Print 1st, Babil, Iraq, Dusk office for computers.
3. Al-Sawaf Wala ' ,(2007), Shrouriyar Shroud, Print 1st , Babil, Iraq, Dar Al-Sawaf for Printing and Publishing.
B-BOOK
1. Hilal Abdel Nasser, (2006), Narrative Mechanisms in Contemporary Arab Poetry, 1st edition, Cairo, Egypt, Center for Arab Civilization.
2. Umberto Eco, Abdel Rahman Bou Ali, 2nd edition, (2001), The Open Impact, Lattakia, Syria ,Dar Al-Hiwar Publishing and Distribution.
3. Aristotle, Mostafa Ghaleb, (1979), Beirut, Lebanon, Al-Hila Library Publishing.
4. Zayed Ali Ashry, (1997), Recalling the Heritage People in Contemporary Arabic Poetry, Nasr City, Cairo, Dar Al-Fikr Al-Arabi.
5. Al-Shayeb Ahmed, (1994), The Origins of Literary Criticism, 10th edition, , Cairo Publications of the Egyptian Renaissance Library.
6. Siza Ahmed Qassem, (1989), building the novel, a comparative study of Naguib Mahfouz's trilogy, 1st floor, Cairo, the Egyptian General Book Authority.
7. Al-Hily The Follower, Sheikh Yusuf Karkoush, (1965), History of Hilla, in Political Life, Najaf Al-Ashraf, Al-Haidariyya Press.
8. A Bo Sunnah Muhammad Ibrahim, (1986), Critical Experiences and Literary Issues, Iqra Series, Cairo, Dar Al-Maarif.
9. Abdul Ali Hassan, (2013), Transformations of the Iraqi narrative text, 1st edition, publications of the Baghdad Project, Baghdad, Iraq, the Capital of Arab Culture.
10. Muhammad Sabir Obaid, (2012), Formation Biographies / Experiment and Writing, Nineveh House for Studies, Damascus, Syria, Publishing and Distribution.
11. Humphrey Robert, Al-Rubaie Mahmoud, (1984 ), The Stream of Consciousness in the Modern Novely, Al-Naira, Egypt, Youth Librar.
12. Salah Fadl, (2005), Aesthetics of Freedom in Poetry, Modern Transit Press, 1st edition, Cairo, Egypt ,Atlas for Media Publishing and Production.
13. Gaston Bachelard, Ghalib Helsa, (1984), Aesthetics of Place, 2nd floor, The University Foundation for Studies, Beirut, Lebanon, Publishing and Distribution.
14. Al-Hdad Saad, (2015), Al-Hussain in Sweet Poetry ,Part 1, The Holy Qom, Iran, The Hydrological Library.
15. Al-Ghioury Sayyid Mujtaba, (2015), Al-Hafiz Court, Rajab Al-Persi Al-Halli, 1st edition, Haider Abdul-Rasool Awad investigation, supervised by Al-Imam Al-Hussein Scientific Complex to achieve the heritage of Ahl al-Bayt, Baghdad ,Dar National Library , Ministry of Culture.
16. Al-Hali Ibn Dawud, (1972), investigation and presentation: Mr. Muhammad Sadiq Al Bahr Al-Ulum, Rijal Ibn Dawood Al-Hilli, Najaf Al-Ashraf, Al-Haydariya Press Publications.
17. Al-Khwansari Al-Asbhani, the follower scholar, Mirza Muhammad Baqir Al-Mousawi, (1991), Rawdat Al-Jinan in the conditions of scholars and Sadat, 1st edition, part 3, Beirut, Lebanon, the Islamic House.
18. Al-Ghuthami Abdullah (2006), Anatomy of the Text, Anatomical Approaches to Poetic Texts, 2nd Floor, Casablanca, Arab Culture Center.
19. Ibrahim Abdullah, (1990), The Narrative Imagine Critical Approaches to Visions and Significance, 1st Floor, Casablanca, Arab Cultural Center.
20. Dhia Ghani Laftah, Awad Kazem Laftah, (2011), Narrative of the Literary Text, 1st edition, Amman, Jordan, Dar Al-Hamid for Publishing and Distribution.
21. The obstinacy of Ghazwan Ismail,(1974), Contemporary Poetry and Thought "Form and Context" in Contemporary Arab Poetry, Iraqi Republic, Book of the Masses, Baghdad, Iraq, Publications of the Ministry of Information.
22. Al-Khakani Ali, (1952), Poets of Hilla, Vol. 3, Najaf Al-Ashraf, Dar Al-Bayan.
23. Al-Zubaidi Karim Mattar Hamza, Al-Shammari Yousef Kazem Jagil, 1st edition, (2013), pages in the history of Hila, Amman, Jordan, Dar Al-Radwan Distribution.
24. Mohamed Fekry Jazzar, (1998), Title and Sumoytiaqa Literary Communication, the Egyptian General Book Authority.
25. Ihsan Abbas, ( 1956), Biography, Beirut, Beirut Printing and Publishing House.
26.Aristotle Thales, ( 1953), The Art of Poetry, Translation and Verification: Abd al-Rahman Badawi, Cairo, Egyptian Renaissance Library.
27. Bou Melhem Ali, in Literature and Art, Saida, Lebanon, Modern Printing and Publishing Press.
28. Ashour Radwa,(2001), In Applied Criticism, 1st, edition Memory Hunters, Casablanca, Morocco, Arab Cultural Center
29. Al-Buqai Muhammad Khair Mahmoud,, (2007), The Moon is myths and rituals,1st edition, translated, presented and commented on by Sui Paris Publications, (1962 ), Beirut, Al-Sarat Press Dar Al-Gharb Al-Islamiyyat.
30. Al-Aqqad Abbas Mahmoud, (1960), The Poetic Language, The Advantages of Art and Expression in the Arabic Language, Mukhaimir Press, The Anglo-Egyptian Library.
31. Joseph Curtis, Gamal Hadari, 1st edition, (2007), Introduction to Narrative and Rhetorical Semiotics, Algeria, Variation Publications.
32. Jamil Shaker, Al-Marzouki Samir, An Introduction to Story Theory, an analysis and application, University Press, Algiers, Algeria ,Tunisian Publishing House.
33. Al-Sukkar Hatim, (1999), Mirrors of Narcissus, Specific Patterns and Structural Formations of Modern Narration Poem, 1st edition, University Foundation for Studies, Beirut, Lebanon, Publishing and Distribution.
34. Sheikh Al-Qafami Taqiuddin Ibrahim Al-Amili, 2nd edition, (1975), Al-Misbah, Beirut, Lebanon, Publications of Al-Alami Foundation.
35. Mahibel Omar, (2007), From Layout to Self, 1st edition, Algeria, Al-Akhtafl Publications.
36. Al-Musawi Aziz Hussein Ali, (2015), The Open Text in Modern Arab Criticism, 1st Edition, Literary Criticism Library, Amman, Jordan ,The Methodological House for Publishing and Distribution.
C- Enternet
1. Muhammad Hajim, , (2015), Falling from the ivory tower, AR 4818,Civilized Dialogue, available at the link:
http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=469705&nm=1
2. Al-Rubaie Kadhim, Al-Rabat Al-Toth Al-Bostan prestige, The Voice of the Left Iraqi newspaper, available at the following link:
http://saotaliassar.org/Writer/KadumAlrubaiey/FahalAltuth.htm
3. Al-Azzawi Ali, (2011), The Orchard Stallion Heiba - An Iraqi Example, Baratha Media Agency, available at the link:
http://burathanews.com/arabic/articles/138204