The historical interpretation of the stories in the Qur’an
Abstract
The purpose of our study is:
The historical interpretation of stories in the Qur’an, and the story is one of the methods of the Holy Qur’an that it was presented to the recipients by Allah, may He be praised and exalted, in a wonderful artistic way with the truthfulness of the historical facts in it, there is no doubt that the Holy Qur’an is not a book of history or literature, but rather a book of revelation and guidance for mankind.
The purpose of historical stories in the Qur’an is to explain the Essence of the lesson and the sermon. Therefore, we often find a story in the Qur’an that came in different ways that required the context and position.
What is mentioned in Qur’an from real stories and events that are not fabricated, but the method of presenting it differs according to the context of the verse and the surah, as Allah, may He be praised and exalted, sometimes gives detail and other times concise it, and also tells us historical stories and facts of what the fate of the people have come to with their prophets and the torment of Allah for whom He disobeyed and became arrogant on earth without truth, and for that he gave us many parables as a lesson for rational people and showing the straight path for all mankind.
References
2. الفيومي، أحمد بن محمد بن علي. (بلا تاريخ). المصباح المنير في غريب الشرح الكبير. بيروت: المكتبة العلمية.
3. ادريس الطعان أحمد . (بلا تاريخ). العلمانيون والقرآن الكريم "تاريخية النص". الرياض: دار ابن حزم.
4. الرازي، أبو عبد الله محمد. (1420هـ). مفاتيح الغيب التفسير الكبير، ط: الثالثة. بيروت: دار إحياء التراث العربي.
5. النيسابوري، أبو الحسن علي. (1992). أسباب نزول القرآن. الدمام: دار الإصلاح.
6. القاضي عبد الجبار، الهمذاني (2006م). تنزيه القرآن عن المطاعن، تح:أحمد عبدالرحيم السايح ، ط: الاولى. القاهرة: مكتبة النافذة.
7. سيد قطب. (بلا تاريخ). التصوير الفني في القرآن،ط: الثالثة،. القاهرة: دار المعارف.
8. الآلوسي، شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني (1415هـ). روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني تح:علي عبد الباري عطية. دار الكتب العلمية: بيروت.
9. عبد الكريم خليل. (1999م).الكتاب ا لفن القصصي في القرآن. شرح وتعليق.
10. عبدالكريم الخطيب. (1975م). القصص القرآني في من منطوقه ومفهومه"مع دراسة تطبيقية لقصتي آدم ويوسف. دار المعرفة: بيروت.
11. ابن منظور، محمد بن علي .(1414هـ). لسان العرب بيروت: دار صادر.
12. محمد أحمد خلف الله. (1999). الفن القصصي في القرآن، ط:الرابعة. القاهرة: دار الإنتشار العربي.
13. محمد أركون. (بلا تاريخ). نزعة الأنسنة في الفكر العربي، جيل مسكويه والتوحيدي". بيروت: دار الساقي.
14. محمد الخضر الحسين.(2008م)، الهداية الاسلامية، الجزآن السابع والثامن من المجلد الحادي والعشرين، موقع الألوكة تأريخ الإضافة ،2008م.
15. العثيمين محمد بن صالح. (2001). أصول التفاسير. الرياض: المكتبة الإسلامية.
16. محمد رشيد رضا. (1990م). تفسير القرآن الحكيم" تفسير المنار". القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.
References
1. Al-Zamakhshari, Abu al-Qasim Mahmoud (1407 AH). Exploring the mysterious facts of the revelation,3rd edition. Beirut: Arabian Book House.
2. Al-Fayoumi, Ahmed bin Muhammad bin Ali. (No date). The illuminating lamp in strange great explanation. Beirut: The Scientific Library.
3. Idris Al-Taan Ahmed. (No date). Secularists and the Holy Qur’an "Historical Text." Riyadh: Dar Ibn Hazm.
4. Al-Razi, Abu Abdullah Muhammad. (1420 AH). Keys unseen great interpretation, 3rd edition. Beirut: House of Revival of Arab Heritage.
5. Al-Nisaburi, Abu Al-Hassan Ali. (1992). The reasons for the revelation of the Qur’an. Dammam: House of Reform.
6. Judge Abdul-Jabbar, Al-Hamdhani (2006 AD). The revocation of the Qur’an from contempt, revised by: Ahmed Abdel Rahim Al-Sayeh,1st edition. Cairo: Al-Nafeh Library.
7. Sayyid Qutb. (No date). Artistic Photography in the Qur’an, 3rd edition. Cairo: House of Knowledge.
8. Al-Alusi, Shihab al-Din Mahmud bin Abdullah al-Husayni (1415 AH). The Spirit of Meanings in the Interpretation of the Great Qur’anand the OftRepeated Seven Verses, revised by: Ali Abd al-Bari Attiyah. Library science, Beirut.
9. Abdul Karim Khalil. (1999 AD), The Book of Fiction in the Qur’an. Explanation and comment.
10. Abdul Karim Al-Khatib. (1975 AD). The Qur’anic Stories in Whose Spoken and Concept “With an Applied Study of the Stories of Adam and Yusuf. Beirut: Dar El mareefah.
11. Ibn Mandhoor, Muhammad bin Ali (1414 AH). Lisan Al Arab. Beirut: Dar Sader.
12. Muhammad Ahmad Khalaf Allah. (1999). The artistic storytelling in in the Qur’an, 4th edition. Cairo: Arab Al-Entishar House.
13. Muhammad Arkoon. (No date). Humanism in Arab Thought, The Mesquiah and Monotheistic Generation. Beirut: Saqi House.
14. Muhammad Al-Khdher Al-Hussain. (2008 AD), Islamic Guidance, Parts Seven and Eight of Volume Twenty-First, Aluka Website, Date of Addition, 2008 AD.
15. Al-Uthaimin Muhammad Bin Saleh. (2001). The origins of Al-tafseer. Riyadh: The Islamic Library.
16. Muhammad Rashid Ridha. (1990 AD). Tafseer of the Qur’an al-Hakim, “Tafseer of al-Manar” Cairo: Egyptian General Book Authority.