Controversy of Interpretation and Rooting and its Impact on Quranic Grammatical Guidance

  • Dr. Wissam Abbas Geagea College of Science - Wasit University - Iraq
Keywords: exegesis, rooting, Quranic grammar guidance

Abstract

It is clear to us through the examples and previous evidence that we have passed through during the research the many and varied differences that came through which Quranic grammatical directions came, which are models drawn from different eras and from various sources, which included among their aspects the opinions of a fair number of grammarians, linguists, Quranic readers, commentators and researchers We noticed how these directives differed due to their reliance either on the original grammatical rules based on grammatical rules based on the styles of the Arabs transmitted by the narrators deduced from their poetry and their prose, or on what the readers and commentators approved and the accompanying interpretation of the understandable meaning of some noble verses. This great scientific effort has left us with an original valuable wealth that indicates the breadth of the Arab Islamic mentality, the diversity of its lines, the breadth of its horizons and its readings, as well as its depth, originality and seriousness. Such diversity reflects the mental flexibility that produced these efforts and established this fruitful difference, and expressed respect for the role of reason and sober scientific research in consolidating the bases of knowledge away from imposing one unique opinion.

References

1. النحويون والقرآن, د.خليل بنيان الحسون, ص8.
2. م.ن, ص 10.
3. ينظر: م.ن, ص12.
4. ينظر: الكتاب : عمرو بن عثمان بن قنبر الحارثي بالولاء، أبو بشر، الملقب سيبويه (المتوفى: 180هـ), المحقق: عبد السلام محمد هارون, مكتبة الخانجي، القاهرة, الطبعة: الثالثة، 1408 هـ - 1988 م, ج1, ص164_168.
5. جامع الدروس العربية, تأليف الشيخ مصطفى الغلاييني, مؤسسة المرتضوية, ط1, د.ت, ص493_494.
6. ينظر: م.ن, ص 494.
7. ينظر: تفسير ابن عطية: المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز, المؤلف: أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن بن تمام بن عطية الأندلسي المحاربي (المتوفى: 542هـ), تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد, الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت, ج5, 202.
8. ينظر: إعراب القرآن, المؤلف: أبو جعفر النَّحَّاس أحمد بن محمد بن إسماعيل بن يونس المرادي النحوي (المتوفى: 338هـ), وضع حواشيه وعلق عليه: عبد المنعم خليل إبراهيم, الناشر: منشورات محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية، بيروت, الطبعة: الأولى، 1421 هـ, ج4, ص184.
9. مشكل إعراب القرآن, المؤلف: أبو محمد مكي بن أبي طالب حَمّوش بن محمد بن مختار القيسي القيرواني ثم الأندلسي القرطبي المالكي (المتوفى: 437هـ), المحقق: د. حاتم صالح الضامن, الناشر: مؤسسة الرسالة – بيروت, الطبعة: الثانية، 1405 ج4, ص1251.
10. الجدول في إعراب القرآن, المؤلف: محمود بن عبد الرحيم صافي (المتوفى: 1376هـ), الناشر: دار الرشيد، دمشق - مؤسسة الإيمان، بيروت, الطبعة: الرابعة، 1418 هـ, ج27, ص49.
11. إعراب القرآن الكريم, المؤلف: أحمد عبيد الدعاس- أحمد محمد حميدان - إسماعيل محمود القاسم, الناشر: دار المنير ودار الفارابي – دمشق, الطبعة: الأولى، 1425 هـ ج3, ص278.
12. شرح التصريح على التوضيح, ج1, ص446_448
13. ينظر: معاني القرآن وإعرابه للزجاج(ت:311هـ), ج4, ص243.
14. ينظر: المبسوط في القراءات العشر, : أحمد بن الحسين بن مِهْران النيسابورىّ، أبو بكر (المتوفى: 381هـ) تحقيق: سبيع حمزة حاكيمي, مجمع اللغة العربية – دمشق, 1981 مص361.
15. ينظر: مشكل إعراب القرآن: أبو محمد مكي بن أبي طالب حَمّوش بن محمد بن مختار القيسي القيرواني ثم الأندلسي القرطبي المالكي (المتوفى: 437هـ), المحقق: د. حاتم صالح الضامن, مؤسسة الرسالة – بيروت,الطبعة: الثانية، , 1405, ج2, ص483_484.
16. ينظر: باهر البرهان فى معانى مشكلات القرآن: محمود بن أبي الحسن (علي) بن الحسين النيسابورىّ الغزنوي، أبو القاسم، الشهير بـ (بيان الحق) (المتوفى: بعد 553هـ), تحقيق: سعاد بنت صالح بن سعيد بابقي, جامعة أم القرى - 1419 هـ - 1998 م, ج2, ص1149.
17. ينظر: تذكرة الأريب في تفسير الغريب (غريب القرآن الكريم): جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (المتوفى: 597هـ), تحقيق: طارق فتحي السيد, دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان, الطبعة: الأولى، 1425 هـ - 2004 م, ص305.
18. ينظر: زاد المسير في علم التفسير: جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (المتوفى: 597هـ), المحقق: عبد الرزاق المهدي, دار الكتاب العربي – بيروت,الطبعة: الأولى - 1422 هـ, ج3, ص491.
19. اللباب في علوم الكتاب: أبو حفص سراج الدين عمر بن علي بن عادل الحنبلي الدمشقي النعماني (المتوفى: 775هـ), المحقق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض, دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان, الطبعة: الأولى، 1419 هـ -1998م, ج16, ص21_22.
20. ينظر: شرح التصريح على التوضيح, ج2, ص230.
21. م.ن, ص 230.
22. ينظر: الكامل في القراءات والأربعين الزائدة عليها: يوسف بن علي بن جبارة بن محمد بن عقيل بن سواده أبو القاسم الهُذَلي اليشكري المغربي (المتوفى: 465هـ), المحقق: جمال بن السيد بن رفاعي الشايب, مؤسسة سما للتوزيع والنشر, الطبعة: الأولى، 1428 هـ - 2007 م, ص490.
23. ينظر: جامع البيان في القراءات السبع: عثمان بن سعيد بن عثمان بن عمر أبو عمرو الداني (المتوفى: 444هـ), جامعة الشارقة – الإمارات, الطبعة: الأولى، 1428 هـ - 2007 م, ج2, ص880.
24. ينظر: شرح التصريح على التوضيح, ج1, 335.
25. ينظر شرح التصريح على التوضيح, ج1, ص 421.
26. ينظر: الحجة في القراءات السبع, المؤلف: الحسين بن أحمد بن خالويه، أبو عبد الله (المتوفى: 370هـ),المحقق: د. عبد العال سالم مكرم، الأستاذ المساعد بكلية الآداب - جامعة الكويت, الناشر: دار الشروق – بيروت, الطبعة: الرابعة، 1401 هـ, 177. ج1, ص320.
27. ينظر: حجة القراءات, المؤلف: عبد الرحمن بن محمد، أبو زرعة ابن زنجلة (المتوفى: حوالي 403هـ), محقق الكتاب ومعلق حواشيه: سعيد الأفغاني, الناشر: دار الرسالة,ج1, ص 320.
28. النشر في القراءات العشر: المؤلف: شمس الدين أبو الخير ابن الجزري، محمد بن محمد بن يوسف (المتوفى: 833 هـ), المحقق: علي محمد الضباع (المتوفى 1380 هـ), الناشر: المطبعة التجارية الكبرى, ج2. 280.
29. القراءات وأثرها في علوم العربية, المؤلف: محمد محمد محمد سالم محيسن (المتوفى: 1422هـ), الناشر: مكتبة الكليات الأزهرية – القاهرة, الطبعة: الأولى، 1404 هـ - 1984 م, ج1, ص350.
30. شرح التصريح على التوضيح, ص425_426.
31. ينظر: الجامع لأحكام القرآن = تفسير القرطبي, المؤلف: أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى: 671هـ), تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش, الناشر: دار الكتب المصرية – القاهرة, الطبعة: الثانية، 1384هـ - 1964 م, ج16, ص162.
32. م.ن, ج16, ص162.
33. التسهيل لعلوم التنزيل, المؤلف: أبو القاسم، محمد بن أحمد بن محمد بن عبد الله، ابن جزي الكلبي الغرناطي (المتوفى: 741هـ), المحقق: الدكتور عبد الله الخالدي, الناشر: شركة دار الأرقم بن أبي الأرقم – بيروت, الطبعة: الأولى - 1416 هـ, ج2, ص 271.
34. ينظر: الكنز في القراءات العشر, المؤلف: أبو محمد، عبد الله بن عبد المؤمن بن الوجيه بن عبد الله بن على ابن المبارك التّاجر الواسطيّ المقرئ تاج الدين ويقال نجم الدين (المتوفى: 741هـ), المحقق: د. خالد المشهداني, الناشر: مكتبة الثقافة الدينية – القاهرة, الطبعة: الأولى، 1425 هـ - 2004 م, ج1, 74.
35. فتح القدير, المؤلف: محمد بن علي بن محمد بن عبد الله الشوكاني اليمني (المتوفى: 1250هـ), الناشر: دار ابن كثير، دار الكلم الطيب - دمشق، بيروت, الطبعة: الأولى - 1414 هـ, ج5, ص8.
36. الموسوعة القرآنية, المؤلف: إبراهيم بن إسماعيل الأبياري (المتوفى: 1414هـ), الناشر: مؤسسة سجل العرب, الطبعة: 1405 هـ, ج6, ص247.
37. القراءات واثرها في علوم العربية, ج1, 363_364.
38. شرح التصريح على التوضيح للأزهري,ج1, ص429.
Published
2020-10-06
How to Cite
Dr. Wissam Abbas Geagea. (2020). Controversy of Interpretation and Rooting and its Impact on Quranic Grammatical Guidance. Journal of Arts, Literature, Humanities and Social Sciences, (59), 8-17. https://doi.org/10.33193/JALHSS.59.2020.271
Section
المقالات