The Aesthetics of Environmental Material as an Approach to Creating Cyanotype Print Works
Abstract
This research aims to explore the artistic potential of environmental materials (natural plants) in creating print works using the cyanotype printing technique. Additionally, it seeks to showcase the aesthetic qualities of color and texture in environmental materials (natural plants) within the cyanotype printing style. The research question is: How can the aesthetics of environmental materials be utilized to develop print works through the cyanotype technique? The study employs a descriptive approach for the theoretical aspect and an experimental method for practical applications.
Findings include achieving aesthetic and artistic color values through the interaction of chlorophyll present in natural plant leaves—a novel step in the field of manual printing. Factors such as time, timing, green plant leaves, and exposure to direct sunlight significantly influence the range of color and texture effects on the print surface. Additionally, the cyanotype technique’s visual values can be applied to diverse printing surfaces.
The researchers suggests incorporating cyanotype printing into manual printing techniques due to its non-traditional nature and reliance on chemical processes. Further experimentation with chemical solutions is encouraged to achieve unconventional color tones in cyanotype printing, using this method as a new experimental approach that enriches the print surface with unique artistic values.
References
2. البياسي، أماني محمود. (2016). الأشغال الفنية بين الخامات البيئية ومتغيرات العصر. مجلة بحوث التربية النوعية، العدد 43، 312 -324.
3. المحمودي، فاطمة عبد العزيز. (1988م). الإفادة من توليف بعض الخامات البيئية المستخدمة في مختارات من المشغولات الشعبية لعمل مكملات مبتكرة للزينة، (رسالة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان.
4. الغامدي، فوزية أحمد. (2004). التحوير في عناصر الزخرفة النباتية الإسلامية كمدخل تجريبي لإنتاج تصميمات زخرفية معاصرة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية جامعة ام القرى -المملكة العربية السعودية.
5. بازيد، ياسمين ابراهيم حسين. (2020). الاستفادة من الخامات البيئية لإثراء القيم الجمالية والفنية لحقائب اليد فى ضوء الاعتبارات الأرجنومية. المجلة العلمية لکلية التربية النوعية-جامعة المنوفية، المجلد 7، العدد 21، 771-814.
6. عريضة، أحمد السيد، دسوقي، أيمن أحمد وآخرون (2013). توظيف الخامات البيئية الساحلية في إثراء المشغولة الفنية. بحث منشور مجلة بحوث التربية النوعية، العدد 31، 877-897.
7. أبو زید، مجدي عبدالعزیز، خليل، رحاب عبدالستار أحمد، و مرضى، روان جمال. (2020). الاستفادة من الخصائص الجمالية للخامات البيئية في مجال الأشغال الفنية. المجلة العلمية للدراسات والبحوث التربوية والنوعية، العدد 13، 230 -253.
8. محمود، مها سيف الدين. (2018). مداخل تجريبية وتشكيلية بالمعالجات الكيميائية للطباعة بتقنية الطباعة الزرقاء. المجلة المصرية للدراسات المتخصصة، العدد 20، 14-33.
9. نجم، ظلال سالم. (2020). الفن البيئي ودوره في تنمية الوعي الجمالي. مجلة بحوث الشرق الأوسط، العدد 53، 444 -472.
10. فيومي، فتون عبد القادر. (2006). الأشغال الفنية بالخامات المصنعة، كلية التربية للاقتصاد المنزلي والتربية الفنية بجدة، قسم التربية الفنية.
11. قطب، محمد إسحق (1994). المفهوم الجمالي لتناول الخامة في النحت الحديث وأثره على القيم التشكيلية والتعبيرية في أعمال طلاب كلية التربية الفنية، (رسالة دكتوراة غير منشورة) – كلية التربية الفنية، جامعة حلوان.
12. محمد، فكري، فكري، خضري. (2023). تطبيقات محاكاة الطبيعة في تصميم طباعة أقمشة السيدات بتقنية الطباعة الزرقاء. مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية.
13. محمود على البياسى, أ. (2016). الأشغال الفنية بين الخامات البيئية ومتغيرات العصر. مجلة بحوث التربية النوعية، العدد 43، 324-311.
14. Abrahamson, H. B. (2001). The photochemical basis of cyanotype photography. Journal of Chemical Education, 78(3), 311. https://doi.org/10.1021/ed078p311.2
15. Chambers, Bill (2007),Cyanotype photography /https://billchambersprintmaker.files.wordpress.com/2016/11/cyanotype.pdf
16. Photographic Printing in Prussian Blue.
17. Ramzy, A. (2014). Using the Cyanotype Method as a Pathetic Creative in Textiles printing.
18. Stulik, D., & Kaplan, A. (2013). The atlas of analytical signatures of photographic processes. Getty Conservation Institute.
19. Stulik, D., & Kaplan, A. (2013). The atlas of analytical signatures of photographic processes. Getty Conservation Institute
20. Ware, M. (2016). Cyanomicon II–History, Science and Art of Cyanotype:
Copyright (c) 2024 منى أحمد عبد الله الغامدي , د. فتون بنت فؤاد فيومي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.