The Role of Visual Art in Representing Palestinian Cultural Identity

(An analytical study of Ismail Shammout’s artistic practices)

  • Ali Ahmed Naji Nasr Scientific College of Design, Sultanate of Oman
Keywords: Visual Art, Embodiment of Identity, Cultural Identity

Abstract

This research addresses the role of art in embodying Palestinian identity and cultural resistance, drawing on a formal and semantic analysis of the works of artist Ismail Shammout. It reviews how Shammout utilized art as a tool to reflect the lives of Palestinians under Israeli occupation and their struggle for freedom while maintaining their identity amid severe political pressures. The study aims to explore the interaction between art and politics, the impact of visual arts in resisting occupation and strengthening national identity, and analyzes the cultural symbols and vocabularies that have helped shape Palestinian identity. This research presented a fundamental problem concerning the necessity of understanding how art influences the shaping and formation of national consciousness and supports cultural resistance within the Palestinian fabric and the conflict with the Israeli entity. It analyzed the formal and semantic dimensions of Shammout's works, which he utilized to embody Palestinian identity. The significance of this research lies in highlighting art as a powerful means of resistance and popular struggle, providing a comprehensive and profound understanding of the methods that can enhance identity and adherence in resisting the Israeli occupation through culture and the arts. It also sheds light on the contributions of the artist Ismail Shammout as an integral part of Palestinian cultural heritage. The research extensively evaluates Ismail Shammout's art, which portrays themes of steadfastness, hope, nostalgia, and refuge, emphasizing its role in reinforcing Palestinian cultural identity through strong cultural and political messages. It analyzes how Shammout uses symbols, colors, and forms to convey these messages, assessing their artistic, cultural, and political significance. The study also examines the impact of his works on viewers and their contribution to promoting awareness of the Palestinian cause, underscoring the importance of Palestinian visual art in the national movement as a medium for hope and advocacy for Palestinian rights and aspirations.

References

1. الجابري، محمد عابد(1986)، التراث ومشكل المنهج، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء، ط1، ص74.
2. الأكحل، تمام (2016)، اليد ترى والقلب يرسم: سيرة تمام الاكحل وإسماعيل شموط، مؤسسة الدراسات الفلسطينية، الطبعة الأولى.
3. بلاطة، كمال(2000)، استحضار المكان “دراسة في الفن التشكيلي الفلسطيني المعاصر"، المنظمة العربية للتنمية والثقافة والعلوم، الطبعة الأولى.
4. شموط، إسماعيل(1989)، الفن التشكيلي في فلسطين، مطابع القدس، الكويت، الطبعة الأولى.
5. الصايغ، سمير(1970) حول الفن التشكيلي الفلسطيني، مجلة مواقف، العدد 9.
6. لمناصرة، عز الدين(2003)، موسوعة الفن التشكيلي الفلسطيني في القرن العشرين، "قراءات توثيقية تاريخية نقدية، الجزء الثاني، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، الطبعة الأولى.
7. المناصرة، عز الدين(2003)، موسوعة الفن التشكيلي الفلسطيني في القرن العشرين، الجزء الأول، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، الطبعة الأولى.
8. نشوان، حسين(2010)، إسماعيل شموط سيرة الحياة واللوحة، دار البيروني للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، الطبعة الأولى.
9. جوابرة، نصر(2001)، البنية الفكرية للرسم المعاصر في فلسطين، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، العراق.
10. الشيخ، علي(2006)،أثر التراث الشعبي على التصوير الفلسطيني في كلية الفنون الجميلة، جامعة حلوان، مصر، القاهرة.
11. ربيحة، علان(2006)، الفنان إسماعيل شموط في ذمة الله، التراث والمجتمع، العدد 44.
12. علي، عزيزة((2006)، إسماعيل شموط، الحوار المتمدن، العدد 1687.
13. فاروق، وادي(2002) إسماعيل شموط ومسيرة نصف قرن من الإبداع، مجلة البصرة، العدد الأول.
14. النجار، تيسير(2001)، شموط الحلم سيناريو القادم الأكحل ابحث عن فلسطين دائما، مجلة أقواس، العدد الثاني.
15. انعيم،غازي(2006)رحيل فارس التشكيل الفلسطيني ورائده(إسماعيل شموط)،جريدة الرأي: https://alrai.com/article/176838/%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AD%D9%82/%D8%B1%D8%AD%D9%8A%D9%84-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B4%D9%83%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%D9%8A%D9%86%D9%8A-%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%AF%D9%87-%D8%A5%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D9%84-%D8%B4%D9%85%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D9%82%D9%85-%D8%BA%D8%A7%D8%B2%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%B9%D9%8A%D9%85
16. المدهون، راسم(2003)،ذكرى إسماعيل شموط: الفن راية الأمل والنماء والازدهار، ضفة ثالثة: https://diffah.alaraby.co.uk/diffah/revisions/2023/6/19/%D8%B0%D9%83%D8%B1%D9%89-%D8%A5%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D9%84-%D8%B4%D9%85%D9%88%D8%B7-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D8%A9-%D9%84%D9%84%D8%A3%D9%85%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%A1-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D8%A7%D8%B1
17. حرش، زاهد(2010)، إسماعيل شموط...ربيع يتجدد كل عام:
https://www.diwanalarab.com/%D8%A5%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B9%D9%8A%D9%84-%D8%B4%D9%85%D9%88%D8%B7-%D8%B1%D8%A8%D9%8A%D8%B9
18. المدهون، راسم، «ذكرى إسماعيل شموط: الفن راية الأمل والنماء والازدهار، في ضفة ثالثة»، 19 حزيران 2023. http://www.diwanalarab.com/spip.php?article3046
19. موقع الفنان إسماعيل شموط: https://ismail-shammout.com/ar/
20. The Liebhart, K. Reisigl, M., & De Cillia, R., Wodak, R., 26) discursive Construction of National Identity. Edinburgh, United Kingdom: Edinburgh University Press. P. 22
Published
2024-05-18
How to Cite
Ali Ahmed Naji Nasr. (2024). The Role of Visual Art in Representing Palestinian Cultural Identity: (An analytical study of Ismail Shammout’s artistic practices). Journal of Arts, Literature, Humanities and Social Sciences, (105), 311-331. https://doi.org/10.33193/JALHSS.105.2024.1108
Section
المقالات