A proposed Model for Learning Platforms based on Digital Supports and its Effectiveness in Developing Psychological Happiness towards the Science Course among Female Primary School Students in Jeddah
Abstract
The aim of the current research is to develop a proposed model for learning platforms based on digital supports and measure its effectiveness in developing psychological happiness towards the science course among fourth-grade female students in Jeddah. In this research, the researchers relied on the descriptive approach and the quasi-experimental approach, and the research sample consisted of (64) female students. They were chosen intentionally and randomly assigned to two experimental groups, with (32) female students for each group. To verify the effectiveness of the proposed model, the research tool, the Psychological Happiness Scale (pre/post), was built. After applying the experiment, the results were monitored and analyzed statistically using the statistical processing program SPSS. The results resulted in statistically significant differences at the level of (0.05) between the average grades of female students in the first experimental group that studied (using learning platforms) and the second experimental group that studied (using learning platforms). Learning based on digital supports) in developing psychological happiness in the post-application for the benefit of the second experimental group. The research recommended employing learning platforms based on digital supports to develop psychological happiness towards the science course, training teachers on this, and directing the attention of those responsible for designing curricula to strengthening the curricula with a group of interactive electronic activities to enrich and enlighten female students on how to deal with learning platforms based on digital supports to improve educational outcomes. Inside and outside the classroom, and the necessity of issuing brochures and booklets that contribute to educating female primary school students about the concept of psychological happiness, and the necessity of preparing and producing guidance and educational programs starting from educational institutions to enhance the level of psychological happiness among female students in the primary stage and other educational stages in the Kingdom of Saudi Arabia.
References
2. بدر، منار. (٢٠١٠). أثر استخدام الفصول الإلكترونية على التحصيل الدراسي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة المنوفية.
3. الخامسة، رمضان، وغراب، سعيدة. (2019). الجامعات الجزائرية واستخدام منصة التعليم الإلكتروني في التعليم الجامعي: دراسة ميدانية على عينة من أساتذة وطلبة جامعة ورقلة. المجلة العربية للتربية النوعية، الجزائر، (6)، 77-108.
4. خميس، محمد عطية. (٢٠٠٩). الدعم الإلكتروني E-Supporting. تكنولوجيا التعليم،١٩(٢)،١-٢.
5. خمیس، محمد عطية. (۲۰۱۳). النظرية والبحث التربوي في تكنولوجيا التربوي. القاهرة: دار السحاب للطباعة والنشر والتوزيع.
6. سيتان، وائل، والجراح، عبد المهدي. (2021). تصميم برنامج تدريبي مستند إلى النظرية الاتصالية وقياس أثره في تنمية مهارات التفكير المحوسب. دراسات- العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، عمادة البحث العلمي، 48(4)، 35-51.
7. السيد، عبد العال عبد الله. (٢٠١٥). المنصات التعليمية الإلكترونية Edmodo رؤية مستقبلية لبيئات التعلم الإلكتروني الاجتماعية. مجلة التعليم الإلكتروني. جامعة المنصور، (١٦).
8. عبد الرحمن، دينا البرنس. (2022). الإسهام النسبي للتوافق الزواجي والدعم الاجتماعي بمستوى السعادة النفسية لدى المرأة العاملة. مجلة كلية الآداب، جامعة بور سعيد، (19)،858-912.
9. العنزي، أحمد مساعد. (2021). فاعلية برنامج تدريبي قائم على منصات التعلم الإلكتروني التفاعلية في تنمية مهارات استخدام تطبيقات الواقع المعزز. مجلة كلية التربية، جامعة الإسكندرية، 31(1)، 21-60.
10. الغامدي، حنان. (٢٠١٣). أثر استخدام نظام إدارة التعلم الإلكتروني جسور (JUSUR) على التحصيل المعرفي كالدافعية للإنجاز في مادة اللغة الإنجليزية لدى طالبات السنة التحضيرية بجامعة الباحة. كلية التربية، جامعة الباحة، 1-163.
11. فهمي، عمرو سيد. (2020). فعالية استخدام المنصات التعليمية الإلكترونية (Edmodo) على تعلم بعض المهارات الدفاعية والتحصيل المعرفي في كرة اليد. المجلة العلمية للتربية البدنية والرياضة، 15 (15)،1-24.
12. الفوزان، سعد. (٢٠١٤). أثر استخدام تقنية (Acadox) في تدريـس مقـرر الحاسـب الآلي عـلى تنميـة الدافعية للتعلـم لـدى طـلاب الصف الأول الثانوي. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعـة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.
13. الكثيري، فاطمة. (٢٠١٤). أثر استخدام المنصة التعليمية Edmodo على الاتجاه نحو تعلم اللغة الإنجليزية لدى طالبات المرحلة الثانوية بالرياض. (بحث غير منشور). جامعة الملك سعود.
14. محمد، هالة عمر. (2021). التجول العقلي وعلاقته بالسعادة النفسية لدى طلاب الجامعة. مجلة الإستواء، جامعة قناة السويس-مركز البحوث والدراسات، مصر، 21، 24-60.
15. محمود، صلاح الدين. (2018). تخفيف الضغوط والأعباء المعرفية لدى التلاميذ من خلال منظومة المنهج الدراسي في ضوء نظريتي العبء المعرفي والمرونة المعرفية. دراسات في المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة عين شمس، (235)، 16-34.
16. الهمص، عبد الفتاح عبد الغني، وحرارة، شيماء محمود. (2022). السعادة النفسية وعلاقتها بالتدين والرضا عن الحياة لدى الطالبات المتزوجات بالجامعة الإسلامية بغزة. المجلة الإفريقية للدراسات المتقدمة في العلوم الإنسانية والاجتماعية،430-454.
17. Abd El Bakey, F. M., Abo Shadi, G. I., & El-Refai, W. Y. (2023). A Mobile Training Context for In-Service Teachers: Methods of Training and Task Practice to Enhance E-Content Production Skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 18(19), pp. 205-226. https://doi.org/10.3991/ijet.v18i19.37685
18. Alanzi, N. S., & Alhalafawy, W. S. (2022a). Investigation The Requirements For Implementing Digital Platforms During Emergencies From The Point Of View Of Faculty Members: Qualitative Research. Journal of Positive School Psychology (JPSP), 9(6), 4910-4920.
19. Alanzi, N. S., & Alhalafawy, W. S. (2022b). A Proposed Model for Employing Digital Platforms in Developing the Motivation for Achievement Among Students of Higher Education During Emergencies. Journal of Positive School Psychology (JPSP), 6(9), 4921-4933.
20. Al-Hafdi, F. S., & Alhalafawy, W. S. (2024). Ten Years of Gamification-Based Learning: A Bibliometric Analysis and Systematic Review. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 18(7), 1-25. https://doi.org/10.3991/ijim.v18i07.45335
21. Alhalafawy, W. S., & Tawfiq, M. Z. (2014). The relationship between types of image retrieval and cognitive style in developing visual thinking skills. Life Science Journal, 11(9), 865-879.
22. Alhalafawy, W. S., & Zaki, M. Z. (2022). How has gamification within digital platforms affected self-regulated learning skills during the COVID-19 pandemic? Mixed-methods research. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17(6), 123-151. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i06.28885
23. Alhalafawy, W. S., & Zaki, M. Z. T. (2019). The Effect of Mobile Digital Content Applications Based on Gamification in the Development of Psychological Well-Being. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 13(8).
24. Alhalafawy, W. S., Najmi, A. H., Zaki, M. Z. T., & Alharthi, M. H. (2021). Design an Adaptive Mobile Scaffolding System According to Students’ Cognitive Style Simplicity vs Complexity for Enhancing Digital Well-Being. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 15(13), pp. 108-127. https://doi.org/10.3991/ijim.v15i13.21253
25. Al-Nasheri, A. A., & Alhalafawy, W. S. (2023). Opportunities and Challenges of Using Micro-learning during the Pandemic of COVID-19 from the Perspectives of Teachers. Journal for ReAttach Therapy and Developmental Diversities, 6(9s), 1195-1208.
26. Alshammary, F. M., & Alhalafawy, W. S. (2022). Sustaining Enhancement of Learning Outcomes across Digital Platforms during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review. Journal of Positive School Psychology, 6(9), 2279-2301.
27. Alshammary, F. M., & Alhalafawy, W. S. (2023). Digital Platforms and the Improvement of Learning Outcomes: Evidence Extracted from Meta-Analysis. Sustainability, 15(2), 1-21. https://doi.org/10.3390/su15021305
28. Alzahrani, F. K. J., & Alhalafawy, W. S. (2022). Benefits And Challenges Of Using Gamification Across Distance Learning Platforms At Higher Education: A Systematic Review Of Research Studies Published During The COVID-19 Pandemic. Journal of Positive School Psychology (JPSP), 6(10), 1948-1977.
29. Alzahrani, F. K. J., Alhalafawy, W. S., & Alshammary, F. M. (2023). Teachers’ Perceptions of Madrasati Learning Management System (LMS) at Public Schools in Jeddah. Journal of Arts, Literature, Humanities and Social Sciences(97), 345-363. https://doi.org/10.33193/JALHSS.97.2023.941
30. Alzahrani, F. K. J., Alshammary, F. M., & Alhalafawy, W. S. (2022). Gamified Platforms: The Impact of Digital Incentives on Engagement in Learning During Covide-19 Pandemic. Cultural Management: Science and Education (CMSE), 7(2), 75-87. https://doi.org/10.30819/cmse.6-2.05
31. Alzahrani, F. K., & Alhalafawy, W. S. (2023). Gamification for Learning Sustainability in the Blackboard System: Motivators and Obstacles from Faculty Members’ Perspectives. Sustainability, 15(5), 4613. https://doi.org/10.3390/su15054613
32. Baihong.T & Yu, d. (2014). case study of teaching large classroom on easy class platform. 2nd international conference on teaching and computational science.
33. Beale, LL, (2005). Scaffolding and integrated assessment in Computer Assisted Learning (CAL) for children with learning disabilities. Australasian Journal of Educational Technology, 21(2), 173-191.
34. Devolder, A., Braak, J. V., & Tondeur, J. (2012). Supporting self-regulated learning in computer-based learning environments: Systematic review of effects of scaffolding in the domain of science education. Journal of Computer Assisted Learning. 286, 557-573.
35. Grady, H. M. (2006) Instructional scaffolding for online courses Proceedings of IEEE international Professional Communication Conference (pp. 148-152). Saratoga, USA: Springs.
36. Jumaat, N. F., & Tasir, Z. (2014). Instructional scaffolding in online learning environment: analysis. International Conference on Teaching and Learning in Computing and Engineering. (pp. 74-77). Kuching, Malaysia: IEEE, A meta- Proceedings of 2014.
37. Najmi, A. H., Alhalafawy, W. S., & Zaki, M. Z. T. (2023). Developing a Sustainable Environment Based on Augmented Reality to Educate Adolescents about the Dangers of Electronic Gaming Addiction. Sustainability, 15(4), 3185. https://doi.org/10.3390/su15043185
38. Nov, O., ye, c. (2008): community photo sharing: motivational and structural antecedents, ICIS 2008 Retrieved from: 91, proceeding, available at http://aisel.ainsnet.org/icis 2008/91, Access on 11/11/2019.
39. Saleem, R. Y., Zaki, M. Z., & Alhalafawy, W. S. (2024). Improving awareness of foreign domestic workers during the COVID-19 pandemic using infographics: An experience during the crisis. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(5).
40. Sanders, K. (2010). An Examination of The Academic Networking Site Edmodo on Student Learning. Unpublished Ph.D. University of South Carolina.
41. Zeidan, A. A., Alhalafawy, W. S., & Tawfiq, M. Z. (2017). The Effect of (Macro/Micro) Wiki Content Organization on Developing Metacognition Skills. Life Science Journal, 14(12).
42. Zeidan, A. A., Alhalafawy, W. S., Tawfiq, M. Z., & Abdelhameed, W. R. (2015). The effectiveness of some e-blogging patterns on developing the informational awareness for the educational technology innovations and the King Abdul-Aziz University postgraduate students' attitudes towards it. Life Science Journal, 12(12).